La Comissió Europea activa l'aplicació provisional de l’acord comercial UE-Mercosur

Von der Leyen anuncia l’entrada parcial en vigor del pacte després de la ratificació de l'Argentina i l’Uruguai

La presidenta de la Comisión Europea, Ursula von der Leyen, este divendrs a la seu de la Comissió Europea, a Brussel·les (Bèlgica)
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, este divendres a la seu de la Comissió Europea, a Brussel·les / Olivier Matthys (Reuters)

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha anunciat este divendres l’aplicació provisional de la part comercial de l’acord d’associació entre la Unió Europea i el Mercosur, després que l’hagen ratificat l’Argentina i l’Uruguai. La dirigent alemanya ha recordat que, al gener, el Consell Europeu va facultar la Comissió per a aplicar provisionalment l’acord a partir de la primera ratificació per part d’un país del Mercosur. “Ja ho he dit abans: quan ells estiguen preparats, nosaltres estarem preparats. Per tant, durant les últimes setmanes he debatut intensament esta qüestió amb els estats membres i amb els membres del Parlament Europeu. Sobre esta base, la Comissió procedirà ara a l’aplicació provisional”, ha afirmat en una declaració sense preguntes des de la seu de la institució.

L’acord, negociat durant més de 25 anys, crearà un mercat de 720 milions de persones. Segons Von der Leyen, obri “innombrables oportunitats”, reduïx milers de milions en aranzels i permet a les petites i mitjanes empreses accedir a mercats fins ara inabastables.

Després de la ratificació de l’Uruguai i l’Argentina, la presidenta de la Comissió ha expressat la confiança perquè el Brasil i el Paraguai “seguisquen prompte el seu exemple”.

A l’espera del Parlament Europeu

Von der Leyen ha subratllat que l’aplicació provisional “és, per naturalesa, provisional” i ha precisat que, d’acord amb els tractats de la UE, l’acord només podrà considerar-se plenament conclòs una vegada el Parlament Europeu done el seu consentiment.

La Comissió pot avançar en esta aplicació sense la ratificació de l’Eurocambra, encara que el vot final haurà d’esperar que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea es pronuncie sobre la compatibilitat del pacte amb els tractats comunitaris.

Salvaguardes per al sector agrari

La UE ha incorporat salvaguardes per a protegir els agricultors europeus en cas de possibles caigudes de preus o increments d’importacions de productes sensibles, un element clau per a convéncer països i eurodiputats reticents per la pressió del camp.

Von der Leyen ha qualificat el pacte com “un dels acords comercials més importants de la primera meitat d’este segle” i ha assegurat que reforça la posició estratègica d’Europa en un context de forta competència global.

També et pot interessar

stats