El comerç minorista perd 2.278 milions d'euros anuals per robatoris

El 53% dels furts, principalment embotits, vins, licors i olis, els cometen bandes organitzades

El sector de la venda al detall denuncia l'increment dels robatoris / À Punt NTC

Les empreses del sector de venda al detall, tant xicotets comerços com grans superfícies, acumulen pèrdues valorades en 2.287 milions d’euros en 2022 a causa de robatoris, una xifra que suposa el 0,9% del total de la facturació. Així ho reflecteix l’últim Baròmetre del furt en la distribució comercial, presentat aquest dijous en el 26é Congrés AECOC de Prevenció de la Pèrdua Desconeguda, davant més d'un centenar de directors de seguretat i representants de les forces i cossos de seguretat.

De mitjana, cada furt està valorat en uns 144 euros, i la suma total genera pèrdues milionàries als detallistes. De fet, els robatoris externs protagonitzen el 54% dels casos, enfront de les desaparicions de producte per errors administratius, que representen el 24%; o el furt intern produït pel personal (un 17%). El 5% restant correspon al frau de proveïdors.

Destaca que el 53% dels furts els cometen bandes organitzades, que operen amb finalitats lucratives i suposen un gran problema per a la seguretat dels establiments. Aquests criminals detecten les oportunitats de fer negoci i furten productes d'alt valor per a posteriorment revendre'ls en mercats paral·lels. L'estudi també elabora el perfil més habitual dels autors de furts: prop de la meitat dels lladres tenen entre 31 i 50 anys.

Productes més furtats

L'estudi també revela quins són els articles més cotitzats per categories: nou de cada deu empreses d'alimentació situen els embotits com el producte més furtat en el seu sector, seguit pels vins, els licors i els olis. També les conserves i els formatges.

En la categoria de productes personals i de bellesa, destaquen els maquillatges i les maquinetes d'afaitar, les cremes hidrants, els protectors solars i les colònies. Ressalta l'increment de furts de preservatius, que escalen fins a ser el huité producte més furtat.

El 80% de les companyies de tecnologia situen els discos durs externs i els auriculars com els productes d'electrònica que més els furten. Els videojocs tanquen el podi, seguit pels accessoris per al mòbil i carregadors. El furt de telèfons intel·ligents continua creixent, encara que caiga a la sisena posició del llistat.

Dins de la industrial del bricolatge i la llar, furten més les piles, les bateries, les bombetes i les eines, tant manuals com elèctriques. 

El sector de la moda és un dels més cobejats pels lladres. El present baròmetre revela que el tèxtil és el gènere més vulnerable: furten abrics, peces esportives, roba interior i llenceria, complements de moda (com guants o bufandes), samarretes, pantalons, vestits i sabates. Crida l'atenció el pes de les ulleres de sol, que es colen entre els deu productes més volubles, en la novena posició.

El furt en caixes d'autopagament és major

L'alça en la instal·lació de caixes d'autopagament per tota la geografia espanyola provoca un augment de robatoris. El 56% de les empreses admeten que el furt en aquest tipus de caixes és major, i que els lladres les prefereixen perquè no hi ha personal.

“Per a ajudar a reduir el furt d'una manera eficaç i davant lladres cada vegada més professionals, la nostra orientació és implementar cada dia soluciones més innovadores”, ha dit Carlos Cruz, director de vendes de l’empresa Checkpoint Systems a Espanya.

La totalitat dels experts enquestats reconeix que disposa de càmeres de vigilància i alarmes a les botigues. Huit de cada deu productes han de ser protegits en botiga; tan sols dos de cada deu venen protegits de fàbrica. A més, la immensa majoria compta amb sensors de moviment o vigilants de seguretat, a banda d’altres solucions tecnològiques.

També et pot interessar

stats