Les comarques més turístiques encapçalen els índexs de pobresa

El turisme representa el 14,6% del PIB, però els beneficis econòmics no repercuteixen directament en la població.

VÍDEO | Les comarques més turístiques encapçalen els índexs de pobresa

Amb el lema “Turisme i ocupació”, diversos municipis de la Comunitat Valenciana han organitzat diferents activitats a propòsit del Dia Mundial del Turisme. La indústria representa el 14,6% del PIB, i la Generalitat entrega aquest divendres els Premis Turisme Comunitat Valenciana, uns guardons que tenen com a objectiu reconéixer persones, entitats i institucions que hagen destacat enguany per la seua tasca.

La Comunitat Valenciana és un dels principals punts de recepció de turistes del planeta, i el sector ha sigut el gran motor de molts dels canvis laborals, socials i urbanístics en les últimes dècades. No debades, Benidorm i la Costa Blanca és on històricament es va universalitzar l’accés a una destinació turística a l’Estat. 

Tot i això, a pesar que és una activitat fonamental per a algunes comarques costaneres, el beneficis econòmics que genera no repercuteixen directament en la població. És el cas de les comarques de la Marina Alta i Baixa, i del Baix Segura. Segons les últimes dades de la Generalitat, la taxa del risc de pobresa a la Marina Alta supera els 33 punts, la més alta, seguida molt prop pel Baix Segura i la Marina Baixa. Les dades superen àmpliament la taxa del conjunt de la Comunitat Valenciana, que se situa al voltant dels 23 punts.

A més, la renda mitjana en estes zones està molt per davall del que es considera el llindar de pobresa, que en 2018 es va situar vora els 9.000 euros. En la llista dels municipis amb una renda menor destaquen Torrevella, al Baix Segura, amb vora 7.200 euros; Calp, a la Marina Alta, que no arriba als 7.300; o l’Alfàs del Pi, a la Marina Baixa, amb 7.900 euros.

Hui en dia, les vacances es reconeixen com un dret universal i el sector turístic mundial creix de manera ininterrompuda. El Brexit, el canvi climàtic i la caiguda de grans empreses intermediàries són alguns dels reptes que té el sector. Els professionals asseguren que la Comunitat Valenciana té l’oferta consolidada i aposten per la formació, la qual ha d’anar acompanyada d’un projecte de sostenibilitat ambiental i d’una gran renovació tecnològica.

Puig aposta per un turisme sostenible, innovador i que fomente l’hospitalitat

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha destacat que la Comunitat Valenciana aposta per un model turístic “sostenible, responsable, innovador i accessible”, que fomente els valors relacionats amb l’hospitalitat cap a visitants i turistes.

Així ho ha afirmat Puig durant el lliurament dels Premis Turisme Comunitat Valenciana, que ha tingut lloc aquest divendres al Palau de la Generalitat. “El turisme és un sector capital de la nostra economia, però també és una vocació”, ha afirmat.

Puig ha manifestat que els guardons tracten d’incentivar el turisme responsable, innovador i accessible, que fomenta els valors d’hospitalitat. Per això, ha anunciat que aquests valors inspiraran la concessió d’un nou premi, a partir de l’any que ve, que es dedicarà a reconéixer els visitants exemplars, els turistes o els col·lectius de turistes responsables.

També et pot interessar

stats