Més de 6.000 camioners, molt d'ells valencians, continuen bloquejats al canal de la Mànega per segon dia consecutiu

El govern britànic negocia amb el francés que els transportistes presenten una prova de Covid-19 que assegure que són negatius.

Camions aparcats a l'autopista M-20, a prop d'Ashford, Gran Bretanya

Més de sis mil camions, molt d'ells transportistes valencians, continuen bloquejats a les autopistes i els accessos al port de Dover, al sud-est d'Anglaterra a l'espera que el govern francés decidisca reobrir les seues fronteres. Bona part d'ells són valencians carregats amb taronges, en plena campanya d'exportació. El sector ja està registrant cancel·lacions de comandes. I tot com a mesura de protecció contra la nova soca al Regne Unit, que ja s'ha estés a un nombre indeterminat de països.

Les negociacions entre el Regne Unit i França passen per la presentació de totes les persones al pas fronterer d'un certificat d’haver obtingut un resultat negatiu en una prova de Covid-19. Quina serà aquesta prova és el que es discuteix ara mateix, segons ha afirmat la ministra britànica d'Interior.

Mentrestant, des de la nit de diumenge els camions s'acumulen als aparcaments i autopistes. Aquesta pertorbació del comerç continental per carretera incideix especialment en el sector fructícola i en particular en el citrícola valencià.

L'impacte en el sector citrícola en plena campanya

Desembre és el mes amb el pic d'activitat i el Regne Unit client preferencial del sector, ja que s’hi envien entre 50.000 o 60.000 tones de les 600.000 que en aquestes dates es distribueixen cap al continent des de la Comunitat Valenciana. Aquests dies estan en joc centenars de milions d'euros.

L'impacte sobre els fluxos de transport preocupa molt els productors i distribuïdors agrícoles. "Camió que no torna, camió que no tens. No sols afecta la Gran Bretanya, ja s'estan produint anul·lacions de comandes en bona part d'Europa", assenyalen fonts del Comité de Gestió de Cítrics, la major patronal del sector citrícola d'Espanya.

El director gerent de l'Associació Britànica de Transportistes per Carretera (RHA, en la seua sigla en anglçes), Rod McKenzie, ha dit que l'ànim d'aquests conductors és baix per haver de passar "una segona nit aparcats en qualsevol lloc, mentre tracten d'arribar a casa per a Nadal". McKenzie també s'ha queixat que l'Ajuntament de Kent només els ha oferit una barra de cereals i afirma que es va tractar d'un "pobre esforç" per part de les autoritats locals.

Les autoritats franceses van decidir diumenge a la nit tancar la frontera amb el Regne Unit després de confirmar-se la detecció d'una nova soca del coronavirus, suposadament molt contagiosa, però altres països, inclosa Espanya, van optar per suspendre tots els vols amb el territori britànic com a mesura de precaució.

El rastre de la nova soca

Pel que fa a la nova soca del Regne Unit, ja s'ha trobat el seu rastre a Austràlia, Itàlia, els Països Baixos, Dinamarca, Bèlgica i també a Gibraltar. Preguntat per si podria estar ja a Alemanya, el cap de l'Institut Robert Koch de Malalties Infeccioses ha afirmat és molt probable que es puga trobar a Alemanya. El ministre de Sanitat francés també ha confirmat que és possible que esta variant puga estar ja al seu territori.

També et pot interessar