El 40% dels consumidors rep més telefonades comercials il·legals que abans de les mesures del govern

Facua reclama bloquejar també les cridades des de fixos i sancionar les empreses que accepten altes a través de spam

Un home atén el telèfon
Un home atén el telèfon / Facua

Quatre de cada deu consumidors afirmen que reben més telefonades comercials no sol·licitades que abans de l’entrada en vigor de les últimes mesures adoptades pel govern. Així es desprén d’una enquesta estatal de Facua-Consumidors en Acció en què han participat 7.050 usuaris i que s’ha presentat este dimecres a Madrid.

Segons l’estudi, el 98,9% dels enquestats assegura que patix spam telefònic, pràcticament el mateix percentatge que en l’anterior sondeig (98,3%). El 36,5% diu que rep encara més cridades que abans, el 36,3% en la mateixa quantitat i el 26,2% indica que ara en rep menys.

A més, el 59,4% assegura que rep telefonades comercials tots o quasi tots els dies i un 7,7% reconeix haver-ne rebut més de deu en un sol dia. Els serveis més oferits són els de llum (32,7%), telecomunicacions (29,8%) i la venda de productes diversos (8,2%).

Crítiques a les mesures governamentals

Des del 7 de juny està en vigor una orde que obliga les operadores a bloquejar les telefonades comercials des de línies mòbils, però gran part d’eixe tràfic s’ha desviat a numeracions fixes amb prefixos nacionals. De fet, el 50,3% arriben des de fixos, enfront del 36,4% que encara rep des de mòbils i el 5,7% des de numeracions internacionals.

Per això, Facua denuncia que les mesures són “insuficients” i reclama ampliar el bloqueig també a les cridades amb prefix geogràfic.

Reivindicacions a Consum

La federació proposa que el Ministeri de Consum tipifique com a infracció que una empresa accepte altes de clients captats per telèfon mitjançant spam i que es puguen imposar sancions econòmiques. A més, reclama que les empreses hagen d’acreditar en la gravació que l’usuari va sol·licitar expressament la telefonada.

Facua recorda que es poden presentar denúncies en l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), però critica que l’organisme arxiva o desestima la majoria dels casos, fins i tot quan seria suficient requerir informació addicional a l’afectat.

També et pot interessar

stats