‘Dolores Ibárruri. Pasionaria’, un documental de la valenciana Amparo Climent sobre la trajectòria de la dirigent comunista
Hi participa la veu còmplice de Lola Rúiz Ibárruri, neta d'una de les principals artífexs del sufragi femení
L'actriu Amparo Climent, directora i guionista del documental Dolores Ibárruri. Pasionaria presenta a València una aproximació biogràfica a una de les polítiques imprescindibles de la història espanyola. El documental és el resultat de cinc anys de treball d'investigació que donen veu a la dirigent comunista.
Devota catòlica, comunista i feminista són alguns dels atributs de la humil filla de miners bascos. La seua figura de dol —va perdre quatre fills— ressorgix del passat en un treball documental que a la valenciana Amparo Climent li ha costat cinc anys convertir en obra audiovisual. “No tenia recursos per a comprar taüts on soterrar a les filles, i això és un dolor que va arrossegar tota la vida”, apunta la directora de l’obra.
Dolores Ibárruri. Pasionaria és una lliçó de memòria històrica que recorre la trajectòria política i vital de la diputada en la Segona República, exiliada a Rússia i fundadora i secretària del PCE. “És una figura icònica del segle XX. Volia fer un treball sobre ella, perquè és una figura totalment oblidada”, ha explicat la directora.
En eixa aproximació documental, la cineasta ha comptat amb la veu còmplice de Lola Rúiz Ibárruri, la neta d'una de les principals artífexs del sufragi femení. Carmen Calvo o Cristina Almeida recorden la capacitat autodidacta d'una oratòria magnètica i eloqüent en què la justícia social reclamava el seu espai en la història.