Del còmic internacional a les Falles: el Centre del Carme repassa l’univers creatiu de Paco Camallonga

La primera exposició dedicada a l’il·lustrador i dissenyador valencià reunix més de 200 dibuixos, ninots indultats, maquetes en 3D i una instal·lació sobre la falla infantil municipal del 2026

Primera exposició de Paco Camallonga / À Punt NTC

El Centre del Carme de Cultura Contemporània (CCCC) de València acull fins al 26 d’abril la primera exposició dedicada a l’il·lustrador, dissenyador i escultor digital valencià Paco Camallonga, autor del disseny de la falla infantil de l’Ajuntament de València d’enguany i creador dels últims ninots indultats infantils. La mostra recorre una trajectòria que combina l’univers festiu amb una projecció internacional en el món del còmic.

L’exposició reunix els ninots indultats de Falles i Fogueres, maquetes en 3D dels monuments, més de 200 dibuixos —entre esbossos i còmics—, un audiovisual que mostra el procés creatiu de l’artista i una instal·lació al claustre del museu que dissecciona la falla infantil municipal del 2026. Camallonga es va iniciar com a dissenyador de Falles fa una dècada, i la primera part del recorregut està dedicada precisament a estes figures, entre les quals destaca l’última peça indultada, El poble salva el poble (2025), dedicada a la solidaritat durant la dana.

La mostra continua amb una àmplia selecció de projectes de disseny i escultura digital per a falles i fogueres, incloent-hi els esbossos de Vanity, la foguera guanyadora del 2025. El recorregut culmina amb una immersió en el vessant més personal de l’artista, amb un audiovisual que revela el seu procés creatiu, des del dibuix digital i la tinta fins a la il·lustració en color.

“En esta mostra està tot el meu món i tota la meua ment, no sols les Falles sinó també el còmic, que és ma casa”, ha afirmat Camallonga. L’artista ha avançat que actualment treballa en diversos projectes als Estats Units que encara no pot desvelar, ja que, segons ha explicat, la indústria nord-americana “és molt reservada”.

El comissari de l’exposició, MacDiego, ha destacat que la seua trajectòria “és el resultat d’una mirada inquieta i d’una capacitat poc comuna per a unir narració, impacte visual i emoció en cada un dels seus projectes”. En l’àmbit del còmic, ha afegit, el seu estil “inconfusible i en constant evolució beu tant del còmic europeu i americà com del manga japonés, amb Akira Toriyama com a gran referent”, i s’ha projectat amb força en el món de les Falles i les Fogueres, on s’ha convertit en creador de tendència.

Entre els seus treballs destaquen títols com Cachorro, una novel·la negra ambientada en la riuada del 1957 i editada per Aleta; Reencuentro en Burdeos (Nuevo Nueve) o Bordell, així com cartells, portades, premis i nombrosos encàrrecs gràfics. També ha col·laborat amb la indústria nord-americana del còmic amb portades per a Scout Comics i amb Titan Book, firma que ha publicat obres com Batman v Superman: El amanecer de la justicia, amb qui està adaptant el videojoc de ciència-ficció Borderlands.

Per la seua banda, el director gerent del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, Nicolás Bugeda, ha assenyalat que una de les línies de treball de la institució és reconéixer els creadors de Falles dins de la creació contemporània actual, i ha subratllat que Camallonga figura “entre els il·lustradors d’una de les majors indústries del còmic”, la nord-americana.

També et pot interessar

stats