València recupera el Dia de la Foto trenta anys després
El centre cultural El Consulado, a la Font de Sant Lluís, acull tallers, xarrades i una exposició al voltant dels usos populars de la imatge
La ciutat de València torna a celebrar el Dia de la Foto, un festival cultural que dona visibilitat als treballs fotogràfics alternatius, els que no tenen cabuda en museus, galeries i altres espais institucionals. La festa original va nàixer l’any 1993 de la mà del fotògraf Mateo Gamón i durava diverses jornades, on les imatges apareixien penjades dels arbres, dins dels clubs nocturns o als carrers. El concepte va guanyar popularitat dins del món de l’art, però només va tindre sis edicions. Es va celebrar de manera anual fins al 1998, quan va desaparéixer.
Coincidint amb els trenta anys de la creació, l’associació Siroco Cultural i l’Ajuntament de València han recuperat aquesta cita, que manté l'esperit festiu dels anys noranta, però amb un vessant més social. “Volem mostrar els usos socials que la fotografia té hui dia, més personal i d’autor. Al final, és una ferramenta d’expressió i creació que ja utilitza tota la societat. No està tan vinculada al món de l’art o al professional, sinó a l'amateur”, reflexiona Jorge Alamar, director artístic d’aquesta jornada.
A diferència de la festa original, aquesta reedició tindrà lloc durant un dia, el 4 de març, i en un únic espai: la sala diàfana del centre cultural El Consulado de la Fonteta. Serà gratuïta, oberta a tots els públics i inclourà un menjar popular.
L'ús de la fotografia, a debat
La jornada arranca a les 12:30 hores amb un debat sota el títol Joc, hobby, treball, vocació amb professionals de la fotografia, on es tractarà entre moltes realitats, la precarietat a l’hora de viure de la fotografia i de l’art. “Hui dia tenim una mirada molt més ampla i es pot debatre sobre les carències que hi ha al món de la imatge, que ha canviat prou en els últims trenta anys”, explica Alamar. Entre els ponents està el dibuixant, humorista i crític gràfic de la revista El Jueves, Raúl Salazar; la fotògrafa i dissenyadora valenciana Mati Martí, experta en instal·lacions i exposicions; i l’artista també valenciana Sara Marhuenda.
El primer campionat d’adhesius
L’equip de Siroco Cultural, amb Lucas Sáez i Patricia Miró al capdavant, volia un programa diferent del d’altres festivals de fotografia ja existents. “Si es fa un repàs als principals esdeveniments europeus, tots són molt pareguts pel que fa a formats i tipus d’activitats. Nosaltres, en canvi, fem propostes un poc més refrescants”, assegura.
Aquest és el cas del campionat d’adhesius, l’única activitat que requereix inscripció prèvia. “Si parlem dels usos populars de la imatge hui dia, els adhesius a les converses de Whatsapp són probablement la ferramenta més usada”, com assenyala Alamar. Si bé estan associades a “l’humor i la conversa distesa”, darrere s’amaga “un gran pes en les relacions humanes”.
L’elaboració de la imatge de DNI
El festival inclou també un taller amb la fotògrafa italiano valenciana Selen Botto, on s’analitza com s’ha estandarditzat la imatge del DNI, legislada per la llei: assèptica, sobre fons blanc i sense elements decoratius. Els participants podran divertirsé i retratar-se per primera vegada trencant aquesta norma, creant una foto alternativa.
Un arxiu històric de sabates
Pel que fa a l’exposició, aquest festival compta amb una mostra de l’arxiu fotogràfic de l’artista Sakmis, que recopila a Instagram imatges de sabates al metro de València. “Fem servir la imatge per a veure’ns a nosaltres mateixos i compartir la vestimenta que portem”, agrega.
La música, present al festival
El festival també dona cabuda als continguts més experimentals a través d’una actuació ‘bookjockey’, una modalitat d’espectacle en directe, on els discs de música són substituïts per llibres. En aquest cas, el tècnic Manuel Vargas Martín serà l’encarregat de tancar la jornada a partir de les 20:30 hores, amb aquesta sessió amb llibres sobre fotografia i flamenc.