Un segle de Ximo Michavila, l’artista que va pintar l’Albufera, la geometria i la música

La Fundació Bancaja reuneix un centenar d’obres del pintor valencià en la major retrospectiva sobre la seua trajectòria

Michavila

La Fundació Bancaja obri este dimarts a València l’exposició “Ximo Michavila. Centenario (1926-2026)”, una retrospectiva que reuneix un centenar d’obres de l’artista nascut a l’Alcora (l’Alcalatén) per a recórrer sis dècades de trajectòria d’una de les figures centrals de l’art contemporani espanyol. La mostra permet acostar-se al pintor que va fer de la geometria, l’Albufera i la música alguns dels eixos de la seua obra.

Michavila pintava la llum, però també el cosmos que observava amb el seu telescopi o la terra que estimava i que li preocupava. Especialment, l’Albufera, protagonista de bona part de la seua producció a partir de finals dels anys setanta. El comissari de la mostra, Juan Manuel Bonet, ha destacat la seua preocupació pel deteriorament de l’espai natural, fins al punt que alguns l’han considerat un precursor de l’ecologisme: “l’impressionava el deteriorament que patia la zona”. 

La filla de l’artista, Carme Michavila, ha definit la col·lecció com “un Michavila total”. La retrospectiva repassa les primeres obres dels anys cinquanta, la seua participació en moviments de l’avantguarda valenciana com el grup Parpalló, l’etapa geomètrica i constructivista i, més avant, l’abstracció paisatgística vinculada a l’Albufera.

De l’Albufera a la música

La mostra també recupera una faceta menys coneguda de l’artista: la relació entre pintura i música. En els seus últims anys, esta passió va cristal·litzar en el cicle “Contrapunto”, amb obres dedicades a figures com John Cage, Kurt Weill, Arnold Schönberg o Pierre Schaeffer. L’exposició inclou, a més, peces que no s’havien mostrat fins ara.

En total, es poden vore obres datades entre 1951 i 2004 procedents de més de 50 col·leccions, entre les quals hi ha les de la Fundació Bancaja i la família de l’artista, així com préstecs de museus i institucions valencianes. També s’exposa una selecció de més de 80 documents de l’arxiu personal de Michavila, molts d’ells inèdits.

Nascut a l’Alcora en 1926, Michavila va pertànyer a una generació marcada per la Guerra Civil, que li va deixar ferides físiques i emocionals. Format com a mestre i posteriorment a la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, va combinar la docència amb una trajectòria artística que el va portar a formar part de diversos grups de l’avantguarda valenciana. La retrospectiva es podrà visitar a la Fundació Bancaja de València fins al 14 de febrer de 2027.

També et pot interessar

stats