Un musicòleg valencià lidera una investigació perquè un orgue mil·lenari sone de nou: "És un miracle"
El projecte recupera l'instrument més antic de la cristiandat, que va passar huit segles soterrat pels croats que fugien de Betlem

Un orgue de mil anys d'antiguitat ha tornat a sonar després de passar huit segles enterrat pels croats que fugien de Betlem. La fita ha sigut possible gràcies a un projecte d'investigació internacional liderat pel musicòleg valencià David Catalunya (València, 43 anys), que definix la troballa, en declaracions a EFE, com un "miracle".
Es tracta de l'orgue més antic de la cristiandat, i probablement l'instrument més vell que continua funcionant en el món, aclarix Catalunya en conversa telefònica des de Jerusalem, lloc des del qual presentarà davant dels mitjans internacionals este descobriment la setmana que ve. La recerca ha estat impulsada per l'Institut Complutense de Ciències Musicals. L'investigador mateix, que també és organista, farà sonar els tubs originals recreant la mateixa vibració medieval que va acompanyar la litúrgia croada a l'església de la Nativitat de Betlem. Els assistents podran comprovar que huit dels tubs sonen "com si estigueren fets ahir", assegura.
L'aparell el construïren en el segle XI a França, des d'on el traslladaren a Terra Santa, on va sonar tocant música en el segle XII. Cent anys més tard, els clergues llatins l'enterraren abans que els expulsaren al costat d'altres tresors, com unes campanes. De fet, també hi ha una investigació per a intentar esclarir la possible connexió sonora amb este orgue mil·lenari.
Ambdós objectes emergiren durant una excavació en 1906 dels arqueòlegs del Studium Biblicum Franciscanum, que van encarregar-se de protegir l'instrument i exposar-lo. Però durant més d'un segle, esta troballa va passar pràcticament desapercebuda per a la comunitat acadèmica. Fins que en 2019 Catalunya, aleshores investigador en la Universitat d'Oxford, va trobar una referència a estes peces i va decidir iniciar l'ambiciós projecte que ara continua desenvolupant-se a Madrid. Allà treballa en el programa Resound, finançat pel European Research Council (ERC) en l'Institut Complutense de Ciències Musicals (ICCMU).
"El que descobrim el passat 20 de maig és que alguns dels tubs originals sonen. I això és la gran notícia", explica entusiasmat el científic valencià. Afig que la troballa va ser quasi fruit d'una casualitat, encara que ell ja intuïa que podia ocórrer a causa de l'extraordinari estat de conservació d'alguns dels 222 tubs originals, que semblen "estar fets ahir".
L'equip havia preparat algunes rèpliques a Holanda amb l'objectiu de reconstruir les parts perdudes de l'instrument, en l'intent de recuperar el so de l'orgue en tota la seua plenitud. Després, portaren a Jerusalem les rèpliques construïdes per l'eminent orguener Winold van der Puten per a comparar-les amb els tubs originals que es conserven en el Terra Sancta Museum. Per a fer-les sonar s'havia construït una caixa d'orgue portàtil. "Aleshores se'ns va ocórrer provar els tubs que estaven millor conservats en la mateixa caixa de l'orgue. I sorprenentment, sonaven sense haver de restaurar-los ni aplicar cap modificació o intervenció. Ens va sorprendre d'una manera extraordinària", relata l'investigador i músic, que admet que l'equip va sentir que "obria la tomba d'un faraó" i durant uns dies van estar "com surant dins d'un somni".
I com sona un instrument de fa mil anys? "És molt diferent del d'un orgue modern o fins i tot del Renaixement. És un so sorprenent i amb molt de caràcter, molt ric i variat al llarg del registre entre tubs greus, mitjans i aguts", diu Catalunya.
El pròxim dia 9 de setembre es farà "l'estrena mundial en la qual, per primera vegada en la història moderna, el so d'eixos tubs es farà públic", diu l'organista, que remarca que els resultats de la investigació —en la qual no hi ha involucrada cap institució israeliana, aclarix— no són definitius i continuen el seu curs, una vegada presentada esta "fita en la història de la música".