Sorolla torna a Londres més d'un segle després

Des de la Comunitat Valenciana ha viatjat l'obra, ‘Trista herència’, una de les peces capitals del pintor.

Sorolla torna a Londres més d\'un segle després
Sorolla torna a Londres més d'un segle després

La primera exposició del pintor Joaquim Sorolla al Regne Unit en més d'un segle -l'última hi va tindre lloc el 1908- l'han inaugurada a la National Gallery de Londres. El pintor valencià, conegut com el "mestre de la llum" pels llenços iridiscents, torna a Londres amb més de 60 grans obres provinents dels museus més importants del món i d'algunes col·leccions particulars. Aquesta és una rara oportunitat de veure l'exposició més completa de pintures de Joaquim Sorolla i Bastida (1863-1923) fora d'Espanya. 

Des dels vius paisatges marins, les escenes de bany i platja per les quals és més famós, fins a retrats familiars i unipersonals, paisatges de jardins i escenes quotidianes de la vida valenciana i espanyola completen una mostra irrepetible de magnífica factura. "Sorolla, el mestre espanyol de la llum" estarà a la National Gallery, a Trafalgar Square, fins al 7 de juliol, en que viatjarà a Dublín. Serà la primera vegada que Sorolla estarà a Irlanda.

Des de la Comunitat Valenciana han traslladat una única obra, Trista herència, de la Fundació Bancaixa, una peça capital de Sorolla, premiada a l'Exposició de París del 1900 i que pertany a la denominada "etapa social" del pintor. Obres com el retrat del premi Nobel José Echegaray, que pertany al Banc d'Espanya, Xiquets en la platja, del Museu del Prado, retrats de la seua família, El retorn de la pesca, del Museu d'Orsay de París, i Cosint la vela,  de la Galeria Internazionale d'Arte Moderna di Venezia, han arribat a Trafalgar Square entre grans mesures de seguretat. Quadres que provenen de tot el món, especialment de països com Cuba i els EUA, sense oblidar les pintures dels estius a Xàbia, els estius amb tota la família al complet, Clotilde i els fills, Joaquim, Elena i Maria.

Blaus de mar i cel, grocs de la llum del sol i totes les tonalitats i gammes del blanc ompliran l'eix principal de la National Gallery, els colors preferits de Sorolla, ara quan està a punt de complir-se el centenari de la seua mort a Cercedilla (Madrid), ara quan sembla que l'obra de l'artista valencià sembla més viva que mai. La llum dels seus quadres il·luminaran el cor de la capital britànica amb els mateixos reflexos de les ales de les papallones o de les bambolles de sabó líquid.

En l'etapa retratística, Sorolla pinta Antonio Machado, Juan Ramón Jiménez, Pío Baroja i Pérez Galdós. I la seua musa, la seua esposa, Clotilde García, que travessa pictòricament tota la vida artística del pintor. Velázquez, Goya i Ignacio Pinazo influeixen en l'obra de Sorolla, una obra que beu en les aigües de l'última etapa de l'impressionisme a Europa. Neoimpressionisme amb l'ànima i la policromia dels paisatges del Mediterrani, la llum com un espill sobre les platges valencianes del Cabanyal i Xàbia. 

També et pot interessar