Quarta edició del Dia del Cant Valencià d'Estil
Les actuacions, a València i Vilafranca, són itinerants al carrer i conclouen amb una actuació a l'escenari.
L'Institut Valencià de Cultura celebra, per quart any consecutiu, dues jornades dedicades al cant valencià d'estil, que enguany té lloc aquest dissabte 5 d'octubre a Vilafranca, capital cultural valenciana 2019, juntament amb Altea, i el diumenge 6 d'octubre a la ciutat de València, com ja és habitual des de 1998.
Durant aquests dos dies, un grup de cantadors mostraran totes les variants del cant d'estil i les albades de l'Horta, que sempre han estat presents en la vida quotidiana, tant en moments especials i de celebració com en activitats habituals, i són manifestacions de la música tradicional valenciana que es posen en valor mitjançant aquestes activitats.
La funcionalitat primitiva i original, tant de les cançons d'estil com de les albades, era ser utilitzades en les rondes, aquelles passejades informals pels carrers en què la música i el cant donaven substància a sentiments aduladors, amorosos i galants (de vegades, també grollers) dirigits a nóvies, festers o autoritats en general.
Durant el segle XIX i el començament del XX, les rondes, en què es cantava de manera espontània amb permís de l'autoritat o no, eren una activitat festiva molt freqüent als pobles no massa grans i en l'àmbit rural.
Enguany, diversos llocs del centre històric de Vilafranca reviuran les expressions de música tradicional valenciana més lluïdores i cridaneres. La ronda acabarà, en els dos casos, en un escenari per tal que el públic puga gaudir assegut de les figures del cant més rellevants.
Acompanyant-los estaran els músics de corda de Godella (Pep Juste al guitarró, i Julián Romero i Pepe Balaguer a la guitarra), i els músics de vent de Bétera (Víctor Gámez al trombó, Carlos Sánchez a la trompeta i Enrique Doménech al clarinet). Per últim, les dolçaines i el tabal provenen de l'Associació Llorca Música Tradicional. La coordinació i documentació de les jornades ha anat a càrrec de Jordi Reig.