'Los Domingos' guanya els premis més importants de la nit i 'Sirat' és la producció més guardonada en els Goya

La comèdia 'La Cena', participada per À Punt, s'endú els premis de millor guió adaptat i millor disseny de vestuari, i els tres curtmetratges premiats tenen presència valenciana

Guanyadors de la 40a edició dels Premis Goya / Europa Press

Los Domingos es convertix en la gran triomfadora de la 40a edició dels Premis Goya amb un total de cinc guardons en les principals categories, en una gala en què Sirat també destaca amb un palmarés de sis estatuetes de caire més tècnic. La pel·lícula de la basca Alauda Ruiz de Azúa s'endú els premis a millor pel·lícula, direcció, guió original, actriu principal i actriu de repartiment, mentre que Sirat, dirigida pel viral Oliver Laxe, obté els de millor música original, muntatge, so, direcció de producció, direcció de fotografia i direcció d'art.

Els nominats valencians s'emporten cap a casa finalment sis guardons, d'un total de quaranta nominacions. Això sí, amb triplet en la categoria del curtmetratge. En format llarg tenim la comèdia La Cena —participada per À Punt—, que guanya els premis a millor guió adaptat i millor disseny de vestuari, i El Cautivo, produïda per la productora valenciana Misent Producciones, que guanya el guardó de millor maquillatge i perruqueria. En el format curt ha triomfat Ángulo Muerto, de la productora amb seu a Alacant, La Dalia Films, que guanya el premi a millor curtmetratge de ficció, i la producció valenciana El Santo —amb Jaibo Films i Montgó Films a la producció—, que es convertix en el millor curtmetratge documental, mentre que el guardó a millor curtmetratge d'animació és per a Gilbert, projecte que compta amb el valencià Arturo Lacal en l'equip de direcció.

Altres premis destacats són el de José Ramón Soroiz per l'estel·lar actuació en Maspalomas, on dona vida un home que ha d'amagar la seua homosexualitat després de tornar a Sant Sebastià, la ciutat on va nàixer: els dels dos intèrprets de Sorda, Miriam Garlo i Álvaro Cervantes, que són reconeguts amb els guardons a millor actriu revelació i millor actor de repartiment, o el de millor actor revelació per al jove Antonio Fernández Gabarre, Toni, que s'interpreta a si mateix en el context de la Cañada Real de Madrid al film Ciudad sin sueño.

Per altra banda, Eva Libertad aconseguix el premi de millor direcció novel per Sorda, una pel·lícula sobre la maternitat que visibilitza la sordera. En l'apartat de documental s'alça victoriosa la polèmica i visceral Tardes de soledad, d'Albert Serra, mentre que la recerca de la figura paterna de Flores para Antonio es queda amb el premi de millor cançó original gràcies a la composició d'Alba Flores i Sílvia Pérez Cruz. A més, també s'endu el premi a millor efectes especials Los Tigres, rodada parcialment a la Ciutat de la Llum d'Alacant.

Los Domingos arribava a la gala com la gran favorita de la nit, amb tretze nominacions, seguida de molt a prop per Sirat, amb onze. Completaven el rànquing de nominats Maspalomas amb nou, La Cena amb huit i Sorda i El Cautivo amb set nominacions cadascuna.

Una gala amb accent català

El Centre de Congresos de Barcelona ha acollit este dissabte de nit la 40a edició dels Premis Goya, després de 26 anys sense que la festa del cine espanyol se celebrara a la ciutat comtal. La gala, presentada per l'actor Luis Tosar i la cantant Rigoberta Bandini, ha comptat amb la presència del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, acompanyat pel ministre de Cultura, Ernest Urtasun, i la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz.

A més, entre les personalitats del món del cine que han fet entrega dels guardons ha estat present Karla Sofía Gascón, que l'any passat no va acudir a la gala després de les crítiques pels tuits de tall racista que havia fet en el passat, malgrat que la cinta que protagonitzava, Emilia Pérez, estava nominada a millor pel·lícula europea. També ha entregat un premi la futbolista del FC Barcelona Alexia Putellas, dos vegades guanyadora de la Pilota d'Or.

Ha sigut destacable la utilització natural de totes les llengües cooficials de l'estat espanyol durant la gala, especialment el català, que ha aparegut en molts dels discursos dels nominats. També ha estat present la llengua en la música: Bandini ha cantat el tema Tot cor, del mallorquí Tomeu Penya, mentre que Bad Gyal ha fet ballar l'auditori amb l'actualització de Rumba a Barcelona, del mític Gato Pérez.

Belén Aguilera i Dani Fernández han interpretat Si te vas del cantant extremeny Robe Iniesta, mort el passat desembre, en l'In Memoriam dedicat als professionals del món del cine que han faltat en l'últim any. La gala també ha comptat amb les actuacions musicals d'Ana Mena, La Casa Azul, Alba Molina i Ángeles Toledano.

D'altra banda, cinc associacions propalestines (Artistes amb Palestina, Treballadors del Cinema x Palestina, Prou Complicitat amb Israel, Fi al Comerç d'Armes i Xarxa Solidària contra l'Ocupació de Palestina) han enviat un argumentari i xapes amb el missatge Free Palestine als nominats i presentadors i els han animat a alçar la veu. "Si vols i pots, exigix un embargament d'armes a Israel i ruptura total de relacions amb Israel", han demanat per a llançar el lema "Visca Palestina lliure!".

Premi Internacional a Susan Sarandon

Un dels grans noms de la nit ha sigut el de l'actriu nord-americana Suran Sarandon, distingida amb el Goya Internacional. L'Acadèmia li ha atorgat este reconeixement per ser "una de les actrius més destacades del cinema de Hollywood, amb una filmografia que reunix un bon nombre d'"inqüestionables obres mestres i també pel·lícules icòniques que han passat a la cultura popular i són joies de culte".

"Estos dies en què el món està tan dominat per la violència i la crueltat, mire al meu voltant i veig en el vostre president i en molts artistes d'este país que parlen amb tanta lucidesa moral, que m'ajuda a sentir-me menys sola, part d'una comunitat millor", ha afirmat visiblement emocionada l'actriu, que portava en el seu vestit una de les xapes de Free Palestine que han lluït nombrosos convidats a la gala.

Sarandon ha arreplegat el quint Goya Internacional de l'Acadèmia de Cinema, premi que en anteriors edicions han rebut Cate Blanchett, Juliette Binoche, Sigourney Weaver i Richard Gere.

A més, esta edició ha premiat amb el Goya d'Honor al cineasta, escriptor i periodista Gonzalo Suárez per la seua trajectòria "sorprenent" i "pionera" que abasta cinema, literatura i periodisme.

Llista completa de guardons

Millor pel·lícula: Los Domingos

Millor direcció: Alauda Ruiz de Azúa per Los Domingos

Millor direcció novel: Eva Libertad per Sorda

Millor guió original: Alauda Ruiz de Azúa per Los Domingos

Millor guió adaptat: Joaquín Oristrell, Manuel Gómez Pereira i Yolanda García Serrano per La Cena

Millor música original: Kangding Ray per Sirat

Millor cançó original: Alba Flores i Sílvia Pérez Cruz per Flores para Antonio

Millor actor protagonista: José Ramón Soroiz per Maspalomas

Millor actriu protagonista: Patricia López Arnaiz per Los Domingos

Millor actor de repartiment: Álvaro Cervantes per Sorda

Millor actriu de repartiment: Nagore Aranburu per Los Domingos

Millor actor revelació: Antonio Toni Fernández Gabarre per Ciudad sin sueño

Millor actriu revelació: Miriam Garlo per Sorda

Millor direcció de producció: Oriol Maymó per Sirat

Millor direcció de fotografia: Mauro Herce per Sirat

Millor muntatge: Cristóbal Fernández per Sirat

Millor direcció d'art: Laia Ateca Font per Sirat

Millor disseny de vestuari: Helena Sanchis per La Cena

Millor maquillatge i peluqueria: Ana López-Puigcerver, Belén López-Puigcerver i Nacho Díaz, per El Cautivo

Millor so: Amanda Villavieja, Laia Casanovas i Yasmina Praderas per Sirat

Millors efectes especials: Paula Gallifa Rubia i Ana Rubio per Los Tigres

Millor pel·lícula d'animació: Decorado

Millor documental: Tardes de soledad

Millor pel·lícula iberoamericana: Belén

Millor pel·lícula europea: Valor sentimental (Noruega)

Millor curtmetratge de ficció: Ángulo Muerto

Millor curtmetratge documental: El Santo

Millor curtmetratge d'animació: Gilbert

També et pot interessar

stats