Concerts, rutes, congressos i concursos per a conéixer el llegat de Jaume I: estos són els actes del 750 aniversari de la mort

La Generalitat presenta un programa d’activitats extens per a difondre la figura del monarca i també les aportacions històriques, jurídiques i culturals del seu període

El monestir de Santa Maria del Puig, fundat per Jaume I, serà un dels epicentres de les activitats al voltant del monarca
El monestir de Santa Maria del Puig, fundat per Jaume I, serà un dels epicentres de les activitats al voltant del monarca / À Punt NTC

Des d’exposicions i concerts fins a un concurs per a escolars inspirat en el videojoc Minecraft, una ruta turística pels enclavaments vinculats a Jaume I o un festival al monestir del Puig inspirat en este monarca. Són només algunes de les propostes de l’extens programa que ha dissenyat la Generalitat per a commemorar el 750 aniversari de la mort de Jaume I, efemèride que se celebrarà el 27 de juliol.

No obstant això, els actes s’allargaran durant mesos amb la finalitat d’acostar a la ciutadania no sols la figura del Conqueridor, sinó també les aportacions històriques, jurídiques i culturals que va comportar per al Regne de València i per a la nostra identitat com a poble, com assenyalava el conseller de Presidència, José Díez, en la presentació dels actes. Les iniciatives s'estendran per tot el nostre territori.

Les celebracions commemoratives començaran esta mateixa setmana amb un espectacle de dansa i música medieval La dansa del Rei, per a divendres que ve, el 24 de juliol, a la Biblioteca Nicolau Primitiu. L’endemà, dissabte, s’ha programat el concert El Conqueridor, a càrrec de Capella de Ministrers, que s’emmarcarà en el Festival Internacional de Música Antiga i Barroca de Peníscola. Ja la setmana vinent, el dia 28 de juliol, està previst el concert medieval ‘Planh a la mort de Jaume I’ a la Biblioteca Valenciana.

El dilluns 27, jornada central

Una de les jornades més destacades d’esta programació commemorativa serà el pròxim dilluns. Eixe 27 de juliol farà 750 anys de la mort de Jaume I. Per això, el dia començarà amb un volteig general de campanes en les tres províncies, la participació institucional en la Missa d'Angelis i el Te Deum en la catedral de València. A més, el Centre del Carme de Cultura Contemporània acollirà eixe dia un concert dirigit per Gérard Zuchetto. Eixe mateix dia, al Monestir de Santa Maria del Puig se celebrarà una jornada commemorativa que inclourà una ofrena floral en record a Jaume I.

Més avant, entre setembre i desembre, l'Arxiu del Regne de València acollirà una exposició documental sobre la creació i consolidació del Regne de València, mentre que la Biblioteca Valenciana organitzarà tallers participatius, representacions teatrals i activitats familiars inspirades en el Llibre dels Fets i en la figura de Jaume I.

Propostes per als escolars

Més enllà de les activitats culturals, la Generalitat també ha volgut incloure activitats acadèmiques i educatives en esta programació especial al voltant de Jaume I. Per això, del 5 al 7 d'octubre, se celebrarà un congrés que, sota el títol ‘Jaume I i la formació del Regne de València’, reunirà a València especialistes de referència per a aprofundir en l’estudi del context històric i la transcendència institucional del seu regnat.

Quant a les activitats adreçades als escolars, la Generalitat impulsarà una edició especial del concurs Desafiament Minecraft Education, que pretén apropar la història valenciana a l’alumnat mitjançant eines innovadores i nous llenguatges digitals.

La programació cultural amb motiu del 750 aniversari de la mort de Jaume I, es completarà amb el Festival Jaume I al monestir del Puig; un cicle de cinema medieval en la Filmoteca Valenciana; conferències especialitzades en el Museu de Belles Arts de València; concerts dels conservatoris superiors de València i Castelló; activitats vinculades al Centenar de la ploma; propostes d'art i pensament contemporani en el Centre del Carme; una instal·lació escultòrica i musical inspirada en la figura del monarca; i el projecte musical i audiovisual ‘9 d’Octubre, Llum de Futur’, promogut pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

Les iniciatives commemoratives s’estendran, fins i tot, a l’àmbit de la justícia. Hi ha previstes unes jornades històric-jurídiques sobre el llegat institucional de Jaume I.

El monestir del Puig, epicentre d'activitats

El monestir del Puig, que va ordenar fundar Jaume I en el segle XIII i va ser decisiu en la conquesta del Regne per la batalla del Puig, també acollirà al llarg dels pròxims mesos nombroses activitats divulgatives “orientades a la promoció i difusió del patrimoni històric valencià”, segons assenyalen des de la Generalitat.

D’altra banda, per a conéixer els enclavaments als quals va estar vinculat el monarca, Turisme Comunitat Valenciana ha dissenyat diverses rutes per les tres províncies. Així mateix, una gran exposició dedicada a la figura de Jaume I en el Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (MuVIM).

Amb totes estes propostes, i com ha indicat el conseller de Presidència, es tracta d’ajudar la ciutadania “a reflexionar sobre la vigència d’un llegat que set segles i mig després és fonamental per a comprendre qui som i com es va forjar la personalitat històrica, jurídica i institucional de la nostra terra”.

També et pot interessar

stats