Ausiàs Marc a ritme de rock

La companyia CRIT versiona els poemes d’aquest valencià universal en un muntatge que s’estrena el 22 de maç a la Sala Russafa.

Presentació de l'obra, aquest dimecres
Presentació de l'obra, aquest dimecres

Poemes d’Ausiàs Marc modernitzats i interpretats en format rock, pop, bossa nova i hip-hop. És la proposta que arriba a la Sala Russafa de la mà de Teatre Escalante i de la companyia CRIT, Premi Talent Jove Comunitat Valenciana 2018, amb el muntatge L’increïble assassinat d’Ausiàs Marc. És un thriller musical ple de suspens, sorpreses i tocs de comèdia que podrà veure’s a la sala Russafa des del 22 de març fins el 16 d’abril.

Els coautors de l’obra, Anna Martí i Daniel Tormo, amb el director de l’Escalante, Josep Policarpo, i la diputada de Cultura de la Diputació de València, Rosa Pérez, han presentat aquest dimecres el muntatge que actualitza, en paraules de Martí, la poesia “complexa i tempestuosa” del poeta en un “un thriller existencial que els estudiants, de 13 a 18 anys, sí que poden entendre” amb “moments molt còmics”. Els i les adolescents acudeixen habitualment al teatre “amb gens d’interés”, segons l’autora, però quan veuen que se’ls parla i tracta “com si foren adults”, ja “canvien d’actitud”, de manera que l’objectiu és “no avorrir, emocionar”. 

El director de l’Escalante, per la seua banda, ha remarcat que aquest text amaga la memòria d’Ausiàs Marc pensat per a un públic jove aprofitant tots els recursos de la creació contemporània per a “parlar del passat des del present”. A més, “es tracta de llevar-li tota la pols dels escrits del segle XV per a crear una aventura per als joves”. 

En la mateixa línia, Tormo ha explicat que la companyia els acosta en aquest muntatge la figura i els escrits de Marc, però “no des d’un sistema medieval”, sinó a través d’un espectacle policíac basat en “la tensió dels videojocs als quals tan enganxats estan”. 

Portes a diferents espais i temps

La producció indaga sobre els quatre mesos que van passar entre el 21 de novembre de 1458, quan el poeta va redactar el testament, quan pensava que anava a morir, fins que realment va morir el 3 de març de 1459. Dos inspectors de la Policia Nacional són els encarregats d’investigar el crim d’un fuster amb el qual arranca l’obra i les cartes assetjadores que rep una cantant famosa. Panchi Vivó és l’encarregat de la banda sonora mentre que Els Reis del Mambo han dissenyat una escenografia plena de portes que comuniquen diferents espais i també, en certa manera, diferents temps. 

Aquesta és la tercera producció pròpia de la temporada després del circ valencià Yolo, que va rebre dos premis en l’última edició de Feten, i Ana i la màquina del temps.

També et pot interessar