Alfred Hitchcock: 120 anys del naixement d'un geni

Autor de pel·lícules per a l'eternitat, va ser considerat com el gran mestre del suspens.

Alfred Hitchcock s'acosta a un parell de gavines mentre es rodava ‘Els ocells’. EFE
Alfred Hitchcock s'acosta a un parell de gavines mentre es rodava ‘Els ocells’. EFE / Cinemateca Argentina/Arxiu

Aquest dimarts, 13 d'agost, es compleixen 120 anys del naixement d'Alfred Hitchcock, un dels principals genis de la història del cinema. Autor de pel·lícules per a l'eternitat, va ser considerat com el gran mestre del suspens i està encara plenament vigent com a influència dels autors moderns més brillants del gènere.

El sentiment de por i la timidesa el van marcar des de ben menut i van definir tot el seu cinema. En l'entrevista que li va fer François Truffaut en el llibre El cinema segons Hitchcock va confessar: “Fins als 23 anys no vaig eixir amb una xica ni vaig prendre una copa”.

Aquest director de cinema i productor britànic va ser pioner en moltes de les tècniques que caracteritzen els gèneres cinematogràfics del suspens i el thriller psicològic. Realitzà nombrosos clàsics del cinema que han guanyat el títol de pel·lícules de culte com Psicosi, Els ocells, Vertígen i La finestra indiscreta , entre moltes altres. Però va ser Rebeca (1940), amb onze nominacions als Oscars, la que va suposar el començament a Hollywood i amb la qual va aconseguir la valuosa estatueta.

A banda de l'aspecte cinematogràfic, també va tindre èxit amb el famós format televisiu Alfred Hitchcock presenta, que sempre començava amb la inoblidable sintonia que donava pas a l'aparició del seu perfil.

Sens dubte, cal homenatjar aquest geni de l'audiovisual i agrair totes les obres que ha dut a terme i que han sigut inspiració per a altres cineastes posteriors. Des de Jordan Peele (Deixa'm sortir) fins a David Fincher (L'habitació del pànic), passant per Martin Scorsese (Shutter Island), gran part de la trajectòria de Brian de Palma i fins i tot David Lynch (Mulholland drive), les referències al cinema de Hitchcock se succeeixen en trames que converteixen a l'espectador en voyeurista, amb falsos acusats, víctimes i identitats dobles.

També et pot interessar

stats