14.09.2026 | Panorama | Eixir a la fresca, l'abandonament de terres de cultiu i el futur de la central nuclear de Cofrentes

50 min.

Eixir a la fresca és un costum molt arrelat a molts pobles i ciutats de la Comunitat Valenciana. Una tradició que reforça els llaços veïnals i de comunitat i ocupa espais públics amb una intenció lúdica i a vegades reivindicativa. Des de fa un temps existix la intenció de convertir este ritual en Patrimoni Immaterial de la Humanitat, un objectiu al qual s’han afegit empreses valencianes.

La Comunitat Valenciana encapçala les estadístiques d’abandonament de terres de cultiu al nostre país, amb més de 180.000 hectàrees que actualment no són productives. La falta de rendibilitat, l’envelliment de la població agrària, la manca de relleu generacional i els costos i competència forana són alguns dels problemes als quals s’enfronta el sector primari valencià, on quasi la mitat dels agricultors tenen més de 65 anys.

La pròrroga decretada pel Govern de l’Estat per a allargar la vida útil de la central nuclear d’Almaraz té repercussions directes a la central valenciana de Cofrentes, que té previst el seu tancament l’any 2030.

stats