Fernando Móner (Avacu): “La pujada del preu de l'energia comporta un canvi d'hàbits de consum i augmenten els menys saludables”

El president de l’associació de consumidors confirma que mengem menys producte fresc i més congelat i que comprem unitats en compte de quilos

Puja el preu dels productes frescos i augmenten els hàbits de consum menys saludables / À Punt Mèdia

Podria dir-se que pràcticament tot ha pujat de preu. La inflació, el cost de la vida, va escalar al juliol al 10,8%, segons l’INE. I tot augment de preus es trasllada ràpidament als consumidors i els seus hàbits. Per a parlar de quins costums a l’hora de consumir hem modificat els consumidors els últims mesos, l’equip de Les notícies del matí ha entrevistat Fernando Móner, president d’Avacu (Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris). 

Móner ha explicat que els canvis d'hàbits s'estan generalitzant i no només en el consum de l'energia, també en l'alimentació. “En els últims mesos consumim menys producte fresc i més congelat. Busquem les carns més barates -pollastre i titot-. Ja no comprem per quilo la fruita i la verdura, i -com ocorre en altres països del centre d'Europa- comprem per unitats”.

A més “observem un increment d'hàbits d'alimentació menys saludables i menys equilibrats, perquè per desgràcia és més barat tindre barra lliure en els establiments de menjar ràpid que comprar un quilo de fruita o verdura, de carn o peix…”.

Parada de fruita al Mercat Central de València, juliol de 2022
Parada de fruita al Mercat Central de València, juliol de 2022 / À Punt Mèdia

Móner també ha confirmat que si bé és cert que “algunes empreses, que han aprofitat que cada dia es parla d'inflació, en lloc d’apujar (els preus) un 7% els pugen un 17%, això passa i en som conscients… però en el sector de l'alimentació… que cal recordar que va mantindre preus fins al desembre de 2021 i, per tant, van estar quatre o cinc mesos aguantant la pujada de preus… segons el nostre Observatori de Preus, que pren preus a cinc comunitats autònomes, entre 35 i 40 productes, no observem un increment de preus que no estiga justificat”. Móner ha dit que no creu que el sector de l'alimentació s'aprofite de la situació de pujada de preus.

"La mitjana de pujada de la cistella de la compra és d'un 15%-20% en els primers sis mesos de 2022" Fernando Móner - President d’Avacu

Quins productes han pujat més?

Preguntat per quins són els productes que més s’han encarit, ha dit que “en la comparativa de desembre 2021 al juny 2022 havien pujat els olis, la llet, algun tipus de carn. Després d'analitzar el període juny 2021-juny 2022 vam veure que el preu del meló havia pujat entre un 45% i un 100%...”. 

El president d’Avacu ha dit que la mitjana de pujada de la cistella de la compra és d'un 15%-20% en els primers sis mesos de 2022, però tenint en compte que des de juliol de 2021 -moment en què va començar l'increment de la factura energètica- fins al desembre de 2021 no hi havia hagut aquests increments”.

També et pot interessar

stats