El XXIX Ral·li de la Ceràmica calfa motors

Dissabte la província de Castelló es converteix en l'epicentre d'aquesta prova extrema del motor.

Cañizares travessa amb el seu Porsche un dels trams de la competició
Cañizares travessa amb el seu Porsche un dels trams de la competició / Ral·li Club Costa Azahar

Aquest cap de setmana comença una de les proves més dures del motor a la Comunitat Valenciana. El Ral·li de la Ceràmica compleix enguany la 29a edició i presenta Castelló com l'escenari perfecte per a aquest tipus de proves. Un desafiament que consisteix a recórrer 114 quilòmetres amb la pressió del cronòmetre per les carreteres de l'interior. El Ral·li Club Costa Azahar s'ha encarregat d'organitzar aquesta competició que fa la segona prova de les sis que hi ha per a puntuar en el Campionat Regional de Ral·lis de la Comunitat Valenciana. El president, Javier Martínez, es mostra orgullós de situar les coordenades de Castelló en el mapa del motor nacional: "A la província de Castelló tenim unes carreteres molt boniques per a practicar el nostre esport, que és el ral·li. Sí que és veritat que, com tot, les van asfaltant. Van fent carreteres cada vegada més amples i, al final, es va perdent la màgia del que és un ral·li. Però la veritat és que tenim trams molt bonics i hi ha molts pilots que vénen a posta per a recórrer els trams que saben que són espectaculars". 

I és que entre els aspirants d'enguany es concentren pilots de Catalunya, Madrid, Múrcia i, fins i tot, del País Basc, fet que assenyala el poder de convocatòria d'aquesta competició. Un grapat d'aficionats que, a més de disfrutar de l'extraordinari paisatge castellonenc, travessaran un camí ple de revoltes que fa les delícies dels amants del volant. Carreteres de pujades i baixades molt ràpides i amb traçats molt tècnics i complicats per als conductors. 

Aquesta cursa ha triat el Patronat d'Esports de Castelló com a punt d'eixida. A les 9.00 hores de dissabte, els 33 pilots rodaran fins al primer crono, que anirà d'Argeleta a Llucena. Des d'aquest moment, els esperen 11 hores de conducció extrema, amb el Pavelló Víctor Cabedo d'Onda com a únic lloc per a rebre assistència tècnica. Un temps tancat per a travessar les comarques de la Plana, l'Alt Millars i l'Alcalatén. Això sí, hauran d'arribar abans de les 20.00 hores.

Una de les curiositats dels esports de motor que també es compleix en el Ral·li de la Ceràmica és l'existència d'un dorsal buit: això vol dir que la superstició també envaeix els pilots de ral·li, que rebutgen dur el 13 per a participar. Entre ells, trobem una llegenda de l'esport que va pels huit anys de dedicació: l'exporter del València Santiago Cañizares, que tractarà de revalidar el títol de l'any passat conduint el seu Porsche 997 GT3 RS 3.6. Aquesta victòria va ser fonamental per a proclamar-se campió regional de la Comunitat Valenciana. 

El més sorprenent d'aquestes proves és que tot pot canviar al final. De fet, Cañizares va guanyar després que els comissaris sancionaren a qui encapçalava la cursa per una assistència antireglamentària. Això, segons explica Javier Martínez, "pot passar, i encara que sigues el primer, si es trenca el cotxe, ja has acabat". Per això Martínez aconsella la tranquil·litat com a millor aliat: "Trobe que cal agafar-s'ho amb calma, sobretot els trams del matí, que la carretera està humida, que està freda, els pilots encara no estan calentets i, a la millor, voler en els primers trams guanyar el ral·li, pot ser que els faça cometre errades que després ja no hi ha forma de recuperar".

I és que en la passada edició, dels 40 equips inscrits, només 14 equips arribaren a passar la meta, fet que demostra la duresa d'quest desafiament. No obstant això, els consells també es dirigeixen als milers d'aficionats que, any rere any, no es volen perdre escenes tan espectaculars. Es recomana evitar la perillositat del voral i col·locar-se a una posició elevada respecte a la carretera. Així i tot, un equip de més de 300 persones, que inclou agents de la Guàrdia Civil, Protecció Civil, bombers i personal sanitari, vetlaran per la seguretat i tractaran de reduir els riscos al màxim. De fet, no hi ha un premi en metàl·lic i el pressupost està dedicat fonamentalment a augmentar les mesures de seguretat.

A partir de dissabte, els motors faran tremolar els amants d'aquesta competició, a la qual la Diputació de Castelló dóna suport, perqué amb 29 edicions la considera una tradició que ja forma part del programa de turisme Castelló Escenari Esportiu. 

També et pot interessar

stats