Joan Barreda: 'Tinc ganes de guanyar almenys un Dakar com siga'

El pilot està a punt de tornar a pujar a la moto i conta com afronta la temporada per guanyar un Dakar.

Joan Barreda en l'última edició del Dakar
Joan Barreda en l'última edició del Dakar / Foto: Joan Barreda

Joan Barreda, el pilot de ral·lis de Torreblanca de l'equip Monster Energy Honda, està a punt de tornar a pujar a la moto. Els pronòstics són favorables i només falta que una radiografia confirme la unió dels ossos de la monyica esquerra perquè la setmana que ve inicie de nou els entrenaments. Serà la fi d'un calvari de més de set mesos. A mitjan gener del 2018 es va haver de retirar del Dakar quan anava segon. Una carrera que ja començà amb el canell trencat des d'agost. "Portava una protecció, i això complicava la conducció; a més del dolor constant i les infiltracions", recorda Barreda. Però el colp més fort va arribar en l'etapa marató, quan arriscà per a recuperar temps enmig d'una forta tronada: "Me'n vaig eixir de la pista. Estava plena de clots prou grans. El primer el vaig saltar, però en el segon vaig tindre una caiguda molt forta i em vaig fer mal al genoll", recorda el pilot. Les conseqüències, esquinç de dos lligaments del genoll i el cap de la tíbia amb un edema, i diverses fractures. Tot i que va intentar continuar, la realitat s'imposà: "A partir d'aquell moment va ser tot molt complicat, amb el dolor del canell i amb la inestabilitat del genoll. Em vaig vore obligat a deixar el Dakar, diu Joan.

Tornar a pilotar

Tornar a pilotar

Joan Barreda no amaga les ganes que té de tornar a pujar dalt d'una moto. El genoll s'ha recuperat amb la rehabilitació i sense necessitat de cap intervenció. No ha passat el mateix amb el canell, que l'obligà a passar pel quiròfan a mitjan febrer. "L'objectiu ara és fer hores amb la moto. He treballat molt físicament, però dalt de la moto tot és diferent. He de tornar a agafar el ritme, sentir-me bé en la navegació i recuperar el temps perdut", afirma el pilot.

Però lluny d'anar a pams, Joan vol donar gas a la recuperació. Si les sensacions són bones, ja pensa a córrer el Ral·li de Merzouga, al Marroc, que es disputa d'ací a tres setmanes. "Potser siga un poc prompte, però l'any passat quasi no vaig poder córrer carreres i cal anar recuperant el temps perdut", reconeix.

El somni del Dakar

El somni del Dakar

Joan Barreda ha guanyat 20 etapes del Dakar en sis participacions. És a dir, que és ja un dels pilots veterans de la carrera, una de les més dures, sinó la que més, del calendari. És per això que no amaga la seua ambició: "Tinc ganes de guanyar almenys un Dakar com siga".

De tota manera, està orgullós del que ha fet fins ara. Les lesions, el fet de no tindre la moto del tot a punt o un repostatge en un lloc prohibit, quan anava líder, per una errada en l'estratègia de l'equip, han sigut alguns dels entrebancs fins ara. Enguany, per fi, Joan Barreda espera que tot siga diferent: "Tinc molta confiança en l'equip. La moto fa dos anys que no té problemes i l'equip ja no erra, està més coordinat. Clar que també és una carrera de 15 dies en què pot passar qualsevol cosa".

I és que tota la temporada està enfocada al desafiament del Dakar: "És allí on ens ho juguem tot", afirma. Abans, però, cal fer front a un intens calendari. Per davant, a més del Ral·li de Merzouga (el Marroc), la Baja Aragón i la interessant gira sud-americana, que comparteix recorreguts amb el Dakar, i que està conformada pel Ral·li Inka (el Perú), el Ral·li d'Atacama (Xile) i la Ruta 40 (l'Argentina). L'última prova, el Ral·li d'Olivier, també al Marroc, està en l'aire perquè, com diu Barreda, "cal arribar-hi sense lesions".

stats