Unicef alerta que més de 40 milions de xiquets i xiquetes s’han quedat sense educació preescolar per la Covid-19

Els confinaments han colpejat amb més duresa les famílies amb xiquets, especialment en països d’ingressos baixos i mitjans.

Corredor buit d'un centre escolar de la Comunitat Valenciana
Corredor buit d'un centre escolar de la Comunitat Valenciana / Manuel Bruque (Efe)

L’educació preescolar és una etapa de formació primerenca que Unicef considera “essencial”. Un informe del Fons per a la Infància de l’organització ha alertat aquest dimecres que almenys 40 milions de xiquets i xiquetes al món s’han quedat sense educació preescolar per la crisi de la Covid-19.

“La interrupció dels serveis educatius a causa de la pandèmia impedeix que els xiquets i les xiquetes inicien l’educació en edats primerenques”, ha explicat la directora executiva d’Unicef, Henrietta Fore, en un comunicat amb motiu de la publicació d’un informe elaborat per Unicef Innocenti que analitza l’estat de l’atenció infantil i l’educació de la primera infància a tot el món.

L’informe, titulat Cures infantils en una crisi global: l’impacte de la Covid-19 en la vida laboral i familiar, inclou una anàlisi de l’impacte que ha tingut el tancament generalitzat de serveis essencials per a les famílies a causa de la pandèmia. El document assenyala que els confinaments han fet que moltes famílies hagen hagut d’esforçar-se per a equilibrar la cura infantil i l’ocupació remunerada, i subratlla que una càrrega desproporcionada d’aquesta situació se l’han emportada les dones que “de mitjana, dediquen tres vegades més temps a l’atenció i les tasques domèstiques que els homes”.

Els confinaments han colpejat amb més duresa les famílies de xiquets menuts, especialment en països d’ingressos baixos i mitjans, perquè moltes ja no podien accedir abans a serveis de protecció social. “La cura dels xiquets és essencial per a proporcionar-los serveis integrals, afecte, protecció, estimulació i nutrició. Al mateix temps, els permet desenvolupar habilitats socials, emocionals i cognitives”, adverteix l’organització.

L’informe detalla, així mateix, que més de 35 milions de xiquets menors de cinc anys a escala mundial han quedat en algun moment sense la supervisió d’un adult, i que els serveis d’educació infantil i de primera infància que eren inaccessibles, inassequibles o de mala qualitat ja abans del coronavirus van obligar moltes famílies a deixar els xiquets xicotets “en entorns insegurs i poc estimulants en un punt crític del seu desenvolupament”.

Dones sense protecció social

De 166 països, menys de la meitat ofereix programes d’educació preescolar sense matrícula d’almenys un any, xifra que cau al 15% quan es tracta de països de baixos ingressos, subratlla Unicef, que afegeix que “en 54 països d’ingressos baixos i mitjans dels quals es tenen dades recents, al voltant del 40% dels xiquets d’entre 3 i 5 anys no gaudeixen d’estimulació socioemocional i cognitiva per part de cap adult en la llar”.

Revela, d’altra banda, que més de 9 de cada 10 dones a l’Àfrica i quasi 7 de cada 10 a l’Àsia i el Pacífic treballen en el sector informal i no tenen accés a cap forma de protecció social, alhora que diu que moltes famílies queden atrapades en aquesta mena d’ocupació poc fiable i mal pagada, “la qual cosa contribueix als cicles intergeneracionals de pobresa”.

També et pot interessar

stats