Les telefonades al 016 per violència masclista augmenten quasi un 50% la primera quinzena d'abril

Policia Nacional i Guàrdia Civil han realitzat 83.341 accions de protecció a les víctimes des de l'inici de l'estat d'alarma.

Les telefonades al 016 per violència masclista augmenten quasi un 50% la primera quinzena d'abril
Les telefonades al 016 per violència masclista augmenten quasi un 50% la primera quinzena d'abril

Les consultes al telèfon 016 d'atenció a les víctimes de violència masclista, així com als diferents serveis posats en marxa després de l'emergència del coronavirus i el decret d'estat d'alarma, han experimentat un fort increment en les dues primeres setmanes d'abril, segons dades facilitades pel Ministeri d'Igualtat.

Entre els dies 1 i 15 d'aquest mes, el nombre de telefonades al 016 s'ha incrementat un 47,3% respecte a les mateixes dates de l'any passat. Però a més, si aquesta xifra es compara amb les dades de la primera quinzena del mes de març, l'increment se situaria també al voltant del 50%, concretament en un 48%.

En xifres absolutes, el 016 va rebre en aquestes dates 4.042 telefonades, enfront de les 2.744 rebudes la primera quinzena d'abril de 2019.

Pel que fa a les consultes online, durant la primera quinzena d'abril d'enguany, se n'han registrat 150, el que representa un creixement del 650% respecte a la mateixa quinzena del 2019, quan les consultes foren 20.

83.341 accions de protecció a les víctimes

Pel que fa a les accions de protecció a les víctimes durant els trenta-un primers dies de l'estat d'alarma, la Policia Nacional i la Guàrdia Civil n'han realitzat 83.341, una xifra que suposa un augment del 25,27% respecte de les intervencions realitzades en el mateix període de 2019, quan aquest tipus d'actuacions s'elevaren a 66.527.

Entre el 14 de març i el 14 d'abril, les forces i cossos de seguretat de l'estat han realitzat 38.976 comprovacions telemàtiques i 44.365 accions de vigilància i contravigilància sobre el terreny, que representen un increment del 35,83% i el 17,27% respectivament sobre les dades de l'any 2019.

Aquestes accions s'emmarquen dins del reforç dels diferents plans de prevenció i protecció contra la violència de gènere engegats arran la crisi del coronavirus. Les circumstàncies extraordinàries derivades de l'estat d'alarma, el confinament i la limitació de moviments, han col·locat moltes dones víctimes de maltractaments en una situació d'extrema vulnerabilitat, en obligar-les a conviure les 24 hores amb els seus agressors.

Entre les mesures de protecció activades destaca la creació del botó SOS de l'aplicació mòbil AlertCops, que permet tant a dones víctimes de violència masclista com a personal sanitari, així com a testimonis d'una agressió, avisar immediatament les forces de seguretat.

Un total de 2.333 telefonades a la Comunitat Valenciana

Pel que fa a la Comunitat Valenciana, el servei d’atenció telefònica de la Xarxa de Centres Dona de la Generalitat Valenciana ha detectat un increment del 36% de les telefonades realitzades per familiars i persones de l’entorn de dones víctimes de violència de gènere durant els primers quinze dies de l’estat d’alarma.

En concret, entre el 16 de març i el 3 d’abril, s’han rebut 2.333 telefonades, de les quals,1.532 les van fer dones víctimes de violència de gènere, 390 professionals del sector i 411 famíliars o persones properes.

També et pot interessar