Reservar material sanitari i potenciar la producció pròxima, claus del Consell per a després de la pandèmia

El conseller d’Obres Públiques defensa una xarxa de transport per a unir proveïdors de material i clients.

Material sanitari procedent de la Xina, que va portar el 16é avió que va gestionar la Generalitat
Material sanitari procedent de la Xina, que va portar el 16é avió que va gestionar la Generalitat / Europa Press

Una gran reserva de material sanitari, una producció més pròxima i uns corredors de transport territoriaritzats que unisquen proveïdors i clients. Són algunes de les alternatives que ha proposat el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Arcadi España, perquè la Comunitat Valenciana s’adapte a la nova realitat de després de la pandèmia.

Segons España, caldran “reserves estratègiques” de material sanitari, fet que suposa “mantindre els costos" que implique guardar aquests productes per si torna a produir-se un xoc com el que ha suposat el coronavirus, segons ha argumentat el conseller. Espais com Fira València permetrien emmagatzemar aquest material.

Així mateix, pel que respecta a l'aproximació del material que caldria davant d'un rebrot de la pandèmia, Arcadi España creu que la pandèmia ha evidenciat que “no té sentit que els nostres proveïdors principals estiguen a milers de quilòmetres”. Per això aposta per una “globalització més pròxima, més regionalitzada”, és a dir, “ concentrar els diferents components de la cadena de valor”.

D’acord amb el conseller, aquesta estatrègia possibilitaria, a més, una "segona oportunitat per a la indústria europea, ja que permetrà una diversificació de les ubicacions de la fabricació de components". El responsable de Política Territorial i Obres Públiques ha defensat aquestes propostes en un seminari en línia sobre “Transport i logística en temps de Covid-19”, on participaven, entre d’altres, el president de Ports de l'Estat, el comissionat del corredor mediterrani i responsables d’empreses o polítiques.

En aquesta línia s’ha mostrat també el president de Ports de l'Estat, Francisco Toledo: “La Xina no pot ser la fàbrica del món. Cal diversificar i localitzar el màxim possible”, ha insistit.

Impulsar els corredors ferroviaris

Respecte a les infraestructures, el conseller ha apuntat la necessitat de potenciar una xarxa d'infraestructures regional, com els corredors de transport territorialitzats que "unisquen els diferents punts d’una xarxa regionalitzada de proveïdors i clients". En aquest sentit, ha posat l'accent a "acabar el corredor mediterrani, modernitzar el corredor cantàbric-mediterrani i les connexions amb l'Atlàntic i estar enllaçats en una xarxa transeuropea eficaç".

Arcadi España ha advocat per "garantir que els nostres corredors ferroviaris estiguen associats als nostres ports i aeroports per a garantir la interoperabilitat". Sense demonitzar cap tipus de transport, ha instat a buscar un "equilibri" entre els diferents mitjans.

També Josep Vicent Boira, comissionat del corredor mediterrani, ha reivindicat un sistema de transports "multimodal real", una aliança entre mitjans de transport a través d'infraestructures més territorialitzades.

També et pot interessar