Protecció de Dades investiga Mercadona per la instal·lació de càmeres de reconeixement facial

La cadena de supermercats assegura que aquesta nova tecnologia és legal i que únicament pretén detectar persones amb orde d’allunyament.

Imatge d'arxiu d'un supermercat de Mercardona
Imatge d'arxiu d'un supermercat de Mercardona / Eduardo Parra (Europa Press)

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha obert una investigació d’ofici a Mercadona per la instal·lació de càmeres de reconeixement facial en quaranta supermercats de València, Saragossa i Mallorca. La notícia ha despertat polèmica per les possibles implicacions pel que fa a la legalitat i el dret a la privacitat de les persones usuàries.

La cadena de l’empresari valencià Juan Roig ha posat en marxa un sistema de detecció anticipada que funciona a través del reconeixement de trets físics. En un comunicat, la companyia ha assegurat que l’únic objectiu de la mesura és detectar aquelles persones que tinguen una orde d’allunyament amb l’establiment o algú de la seua plantilla. “El sistema no guarda cap informació i està en contacte constant amb les autoritats corresponents per a reforçar la seguretat de la clientela i del personal”, apunten.

Mercadona assegura que aquesta nova tecnologia no guarda cap mena d’informació addicional perquè s’elimina “íntegrament” en 0,3 segons, temps que dura el procés de reconeixement. Però la decisió ha suscitat dubtes legals i la institució vol assegurar que es respecta el reglament general de protecció de dades, la normativa europea relativa a la seguretat de les persones físiques pel que fa al tractament de les seues dades personals, i la Llei orgànica 3/2018, de protecció de dades i garantia de drets digitals.

També et pot interessar