El pla per a l'automoció: avançar cap a la mobilitat sostenible i frenar l'impacte de la Covid-19

Les ajudes seran efectives des de dimarts i per a poder beneficiar-se'n caldrà entregar un vehicle de més de 10 anys.

El pla per a l'automoció: avançar cap a la mobilitat sostenible i frenar l'impacte de la Covid-19

El govern espanyol ha presentat el pla d'impuls per a la indústria de l'automoció, amb un pressupost de 3.750 milions, i que pretén avançar cap a la mobilitat sostenible i frenar l'impacte de la Covid-19. El cap de l'executiu, Pedro Sánchez, ha destacat que es tracta d'un sector “estratègic” per a Espanya, que representa una desena part del PIB i una cinquena part de les exportacions, i empra a 650.000 persones de manera directa i vora 2 milions de manera indirecta. “És un ambiciós pla de xoc que ens permetrà avançar cap a la mobilitat sostenible i frenar l'impacte de la Covid-19 en les vendes de l'automòbil”, ha explicat.

Aquest pla pretén rejovenir el parc de vehicles a Espanya, que té una mitjana de 13 anys, amb una sèrie de mesures destinades a reduir les emissions. Així, Sánchez ha avançat que les ajudes per a la compra d'un vehicle seran efectives des de dimarts i per a beneficiar-se’n serà obligatori portar al desballestador un cotxe de més de 10 anys i el nou vehicle haurà d'estar “entre els més eficients de l'oferta”.

També hi haurà una ajuda addicional per a persones amb mobilitat reduïda o amb llars amb una renda inferior als 1.500 euros al mes. A més, els ajuntaments podran alliberar part del seu superàvit per a renovar la seua flota. Segons el president de l'executiu, el pla vol facilitar “que el sector s'adapte a les noves demandes del mercat nacional i el de l'exportació pel desafiament de la descarbonització amb la fabricació de cada vegada vehicles més nets i sostenibles”.

Repartiment de les inversions

Aquest pla es divideix en 1.535 milions des de l'any 2020 i altres 2.215 milions entre els anys 2021 i següents. Per a la renovació del parc automobilístic es destinaran 550 milions d'euros; les inversions per a impulsar la competitivitat i la sostenibilitat tindran 2.690 milions d'euros; mentre que 415 milions d'euros es destinaran a I+D+I i 95 milions d'euros per a mesures per a la formació i qualificació professional. Quant a la inversió, es preveuen 550 milions en ajudes a particulars i en compres públiques i 500 milions més de la línia ICO per a vehicles comercials i industrials.

El sector demana aplicar el pla de manera ràpida

Des de la patronal, el president de Faconauto, Gerardo Pérez, ha destacat que aquest pla protegirà l'ocupació i permetrà activar la demanda i recuperar els treballadors que hi havia abans de la crisi. A més, reforça el compromís amb el medi ambient amb incentius i un “pla ordenat” que també contempla els moderns vehicles de gasolina i dièsel. Per la seua banda, José Vicente de los Mozos, president d'Anfac, ha demanat que el pla s'implemente de “manera senzilla i ràpida” per a activar els mercats.

Els sindicats de Ford Almussafes demanen garanties perquè es mantinga l'ocupació

Els sindicats de Ford Almussafes veuen amb bons ulls el pla, però han demanat més mesures a llarg termini per a transformar el sector, coordinació amb Europa i garanties de manteniment de llocs de treball perquè no es repetisquen tancaments com el de la planta de Nissan a Barcelona.

Per la seua banda, el Clúster d'Automoció de la Comunitat Valenciana (AVIA) ha valorat que el pla dona suport a l'adquisició de vehicles de qualsevol tipus de motorització i permetrà traure de les carreteres al parc mòbil més vell.

També et pot interessar