La guia del CSIC que ens ensenya a ventilar correctament les aules per a minimitzar contagis

El fred de l'hivern dificulta la ventilació natural en escoles, per això pot ser necessari recórrer a altres solucions com purificadors d'aire.

Solucions per a ventilar correctament les aules, segons la guia elaborada pel CSIC i l'Associació Mesura
Solucions per a ventilar correctament les aules, segons la guia elaborada pel CSIC i l'Associació Mesura

La tercera onada de la pandèmia no deixa tampoc tranquil·les les escoles valencianes, un espai que les autoritats han defés reiteradament com dels més segurs contra el coronavirus. Les últimes dades de la Conselleria d'Educació evidencien que hi ha hagut un repunt d'aules confinades després de Nadal fins a arribar a 984 el passat 22 de gener, màxim del curs escolar. L'empitjorament de la situació epidemiològica gener fa presagiar que encara continuarà incrementant-se el degoteig de positius en els col·legis durant el segon trimestre, i per això cobra especial importància la ventilació dels espais tancats amb l'objectiu de minimitzar el risc de contagi.

Per a mostrar com ventilar correctament les aules, un equip d'investigadors del Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i tècnics de l'Associació Mesura elaboraren el passat mes d'octubre una guia amb recomanacions i protocols. El document, que s'ha inclòs en l'estratègia valenciana contra la Covid-19 en els col·legis, pretén ser una ferramenta per a reduir les probabilitats de contagi per via aèria.

Les conclusions del treball es basen en una guia de la Universitat de Harvard i en fonts i investigació experimental en ventilació i filtració a Espanya. A més d'escoles, és aplicable a altres tipus d'espais interiors com ara oficines o altres edificis d'ús públic.

El consens que hi ha entre la comunitat científica i les autoritats sanitàries que la transmissió del virus SARS-CoV-2 a través d'aerosols (partícules en suspensió) és una via de infecció és el punt de partida de la guia, que recorda que el risc de contagis als espais interiors és més gran que a l'exterior. També remarca que els aerosols són susceptibles de contindre el virus i s’hi poden acumular.

La guia equipara la “ventilació” amb “renovació d'aire”, és a dir, substitució de l'aire interior, potencialment contaminat, per exterior, lliure de virus. Així, deixa ben clar que l'ús d'un ventilador no implica necessàriament renovació de l'aire i subratlla que la ventilació necessària per a reduir el risc de contagi “depén del volum de la sala, el nombre i l'edat dels ocupants, l'activitat realitzada, la incidència de casos a la regió i el risc que s’hi vulga assumir”. També menciona que la guia de Harvard recomana 5-6 renovacions d'aire per hora per a aules de 100 m², amb 25 estudiants de 5-8 anys. Però, en tot cas, és contundent: “El risc zero no existeix. Com més bona siga la ventilació, més baix és el risc de contagi”, assenyala el text.

Aquestes són les principals indicacions del document per a reduir el risc de contagi en les escoles:

1. Les activitats a l’exterior són sempre preferibles.

2. Si l'activitat ha de ser a l’interior és preferible en aules amb possibilitat de ventilació natural, especialment ventilació encreuada (finestres i portes als costats oposats).

3. Si la ventilació natural no és suficient, generalment es pot aconseguir ventilació suficient utilitzant equips extractors o impulsors individuals amb un cabal d'aire adequat.

4. Quan es disposa de sistemes centralitzats de ventilació forçada, la taxa d'aire exterior s'ha d'incrementar i la recirculació s'ha de reduir.

5. Quan tot l'anterior no és possible o no és suficient, s'ha de purificar l'aire amb equips provistos de filtres Hepa.

6. La solució final pot ser una conjunció d'opcions, per exemple es pot combinar ventilació natural i purificació.

7. L'ús de mascaretes, el manteniment de la distància i les mesures d'higiene continuen sent necessàries en totes les solucions.

També et pot interessar