El govern espanyol presenta un pla de 3.750 milions d'euros per a rescatar el sector de l'automoció
Incorporarà inversions, reformes legals, mesures fiscals, de formació i de promoció de la investigació.
El govern d'Espanya presenta aquest dilluns un nou pla integral d'ajuda al sector de l'automoció dissenyat en aquest temps de pandèmia i dotat amb 3.750 milions d'euros que inclourà ajudes per a la renovació del parc de vehicles i que pretén avançar en la transició ecològica.
Segons ha explicat Pedro Sánchez, l'executiu ha estat treballant els últims mesos amb representants del sector de l'automòbil per a elaborar un conjunt de mesures que busquen, no només atendre les necessitats d'aquesta indústria, sinó acompanyar-la i preparar-la per a avançar cap a l'objectiu que Espanya siga neutra en emissions de diòxid de carboni (CO₂) el 2050, com estableix el projecte de Llei de canvi climàtic.
El nou pla, que persegueix aproximar-se a una mobilitat més sostenible i connectada amb la cadena de valor global, inclou des d'inversions econòmiques i reformes legals, fins a estímuls a la investigació i la innovació, una fiscalitat que dote de més competitivitat el sector o la formació i qualificació dels treballadors i les treballadores.
Entre els objectius que es plantegen hi ha la renovació del parc de vehicles més contaminants, la incentivació de la compra de vehicles elèctrics o la implantació d'ajudes per a les famílies amb menys recursos. Els empresaris i treballadors autònoms també es beneficiaran d'aquesta iniciativa a través d'estalvis en els combustibles, segons va explicar el cap de l'executiu.
El sector de l'automoció ha sigut un dels més perjudicats per la pandèmia, amb retallades en plantilles d'empreses com la Ford, amb un ERO que acomiadarà 350 treballadors, o l'anunci de Nissan de tancar la planta de Barcelona, que dona faena a unes 3.000 persones i indirectament a 30.000 més en empreses auxiliars.
Puig demana que no se centre només en el "monocultiu" de cotxes elèctrics
El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha reclamat en la catorzena i última conferència de presidents que el pla no se centre únicament en el "monocultiu" de cotxes elèctrics. "No tenim infraestructures suficients i a més per a moltes persones és inaccessible fins i tot en termes econòmics", ha assegurat.
Des del seu punt de vista, aquesta qüestió s'ha d'enfocar amb "mirada de transició" i atés que en aquests moments, el 10% de cotxes del parc mòbil contamina el 50%, ha instat a "intentar eliminar aquest 10% com a pas previ". En aquest sentit, el cap del Consell ha assenyalat que hi ha cotxes de combustió no elèctrics o híbrids que estan evolucionant i que poden garantir una disminució molt gran del CO₂. "Aqueixa és la nostra projecció", ha apuntat.