Quin és el futur del turisme valencià?

La Covid-19 ha afectat especialment el sector, reviscolant el debat sobre el model turístic.

Platja del carrer de la Mar al Campello (Alacant)
Platja del carrer de la Mar al Campello (Alacant)

L’impacte de la Covid-19 ha castigat especialment el sector turístic, que ha sigut fins ara un dels principals motors de l'economia valenciana. Abans de l’arribada de la pandèmia, el turisme representava el 14% del PIB valencià, generava 16.000 milions d’euros i creava quinze de cada cent llocs de treball, ocupant més de 280.000 persones.

Enguany però, Exceltur ha calculat que a la Comunitat Valenciana es perdran més d’11.000 milions d’euros a causa de la pandèmia. De fet, només el turisme d’interior ha obtingut uns bons resultats, fins i tot més alts del que s’esperava, a causa dels turistes que enguany han buscat la tranquilitat i els espais oberts per a fugir del virus.

Però la crisi sanitària només ha reviscolat el debat ja existent sobre el model turístic del territori i quin ha de ser el futur del sector.

Segons els representats institucionals, el turisme valencià té molt de futur si sap aprofitar l’avinentesa per a crear un model turístic amb una oferta més sostenible, diversificada i menys massificada, que ajude a combatre el despoblament rural.

El secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, ha explicat que “no podem renunciar” al turisme de sol i platja, però que “l'excessiva massificació necessita control”.

Així, Colomer aposta per una gestió diversificada de l’oferta turística, que aprofite la cultura, la gastronomia i les experiències que es poden gaudir a la Comunitat Valenciana.

D'aquesta manera es podria crear un model turístic post-Covid que ajude a combatre el despoblament rural, “reequilibrar el territori i redistribuir la riquesa", si s’aprofita el fet que les preferències de destí de molts turistes s’han vist modificades degut a la pandèmia.

Per la seua part el director de l’Institut Valencià de Tecnologies Turístiques, Francisco Juan, considera que el turisme ha sigut un motor econòmic “i continuarà sent-ho”, i preveu que el sector recupere el seu pes en el PIB valencià.

Una de les seues claus per a aquest nou model és la importància de donar resposta als gustos canviants del turista. En aquest sentit, el big data, les xarxes socials i la tecnologia juguen un paper clau a l'hora de tindre un “millor coneixement del turista que ens visita abans, durant i després”.

L'opinió del sector

Les prediccions per al futur de les persones que viuen del turisme o activitats relacionades amb ell són dispars.

Per un costat, la costa ha acusat durament la pèrdua del turisme estranger i la suspensió dels viatges de l'Imserso. A la Costa Blanca, per exemple, el turisme procedent de fora d'Espanya pot arribar a representar fins al 70% del total, mentre que concentra el 90% dels viatges de la tercera edat de l'Imserso.

Amb aquestes xifres a la mà, el sector es mostra en general pessimista a causa de la situació d'incertesa davant l'evolució de la pandèmia i la impossibilitat de fer càlculs i planificació a llarg termini sense saber quan arribarà la vacuna ni quan s'assoliran de nou les xifres de turisme anteriors a la pandèmia.

Per contra, el turisme d'interior s'ha vist beneficiat per la modificació de les preferències dels turistes a causa de la pandèmia i ha aconseguit "un dels millors dels últims anys", segons la Confederació d'Empresaris Turístics de la Comunitat Valenciana (CET-CV). "No sols ha sigut alt el grau d'ocupació, sinó també el grau de satisfacció. Enguany marcarà un abans i un després per a aquest producte, a vegades oblidat", ha explicat el seu president, Lluís Marí.

També et pot interessar