Celaá: “No és un aprovat general”

Passar de curs serà la norma general i la repetició una mesura excepcional, segons la ministra d’Educació.

La ministra d'Educació Isabel Celáa en roda de premsa aquest dimecres
La ministra d'Educació Isabel Celáa en roda de premsa aquest dimecres / À Punt NTC.

Passar de curs serà la norma general i la repetició una mesura excepcional, que haurà d'estar "sòlidament argumentada i acompanyada d'un pla precís de recuperació" ajustat a cada alumne. Així ho ha comunicat la ministra d'Educació, Isabel Celaá, en la roda de premsa posterior a la Conferència Sectorial d'Educació, on el Ministeri i les comunitats autònomes han decidit que el curs acabe al juny amb una avaluació global i adaptada a les circumstàncies. Els detalls es presentaran en una pròxima orde ministerial que, segons el mateix Ministeri, compta amb un alt grau de consens entre les autonomies.

“Cap alumne perdrà el curs escolar per cap causa relacionada amb la Covid-19”, ha explicat la ministra, en relació amb la bretxa social i tecnològica que ha perjudicat la formació a distància d’una part de l’alumnat.

L'avaluació serà contínua i accentuarà "el caràcter diagnòstic i formatiu en tots els cicles i ensenyaments", centrant-se en competències essencials de cada curs, segons la ministra, que atribueix al tercer trimestre una funció d’avalució i reforçament dels continguts dels anteriors, tal com havia demanat la comunitat docent i els sindicats. “El principi general és que el tercer trimestre ha de ser computat de manera positiva per les circumstàncies excepcionals en què es troba l’alumnat. Que no siga un desavantatge per a cap alumne; en tot cas, un avantatge per a recuperar matèries”, ha dit Celaá.

La ministra i el secretari d’Estat d’Educació, Alejandro Tiana, han insistit en el fet que no es tracta d’un aprovat general, una mesura que consideren “injusta” i “ineficaç”. Els docents determinaran si l’alume o alumna està preparat per a passar de curs i hauran de preparar un pla per a recuperar en el curs 2020-21 les matèries que individualment o col·lectivament no s’han treballat a fons.

Així mateix, ha mostrat la disposició del Ministeri a facilitar que alguns d’aquests continguts es puguen repassar al juliol en els centres escolars, amb diferents fórmules que encara cal pactar amb les comunitats autònomes. Serà, en tot cas, una activitat no docent i que farien persones diferents dels professors.

Respecte a les proves presencials de les PAU, l’antiga selectivitat, Celaá s’ha mostrat favorable a mantindre les dates acordades amb les autonomies –la majoria en la primera setmana de juliol–, si bé ha recordat la possibilitat de fórmules d’avaluació “més obertes”.

La FP també assumirà la flexiblitat excepcional obligada per les circumstàncies, segons ha explicat la secretària d’Estat, Clara Sanz. Educació reduirà al mínim les hores possibles de pràctiques necessàries per a obtindre el grau (de 400 a 200 hores), en alguns casos les substituirà per projectes que simulen l’activitat professional. També declararà exempts aquells que hagen iniciat un contracte de treball en les branques sanitària i de serveis sociocomunitaris.

També et pot interessar

stats