Com cal reclamar per compres o serveis no prestats durant la crisi sanitària

El Ministeri de Consum crea un web per a assistir els clients que s'hagen vist afectats per l’incompliment dels contractes comercials.

Imatge d'un gimnàs
Imatge d'un gimnàs / À Punt NTC

El Ministeri de Consum ha posat en marxa un web d'assistència a consumidors que s'hagen pogut vore afectats durant l'estat d'alarma per haver perdut serveis que havien contractat abans que es decretara. El govern espanyol, de fet, preveu un “allau” de milions de reclamacions i consultes les pròximes setmanes.

El portal, creat en coordinació amb les comunitats autònomes, ofereix “informació clara i senzilla sobre els drets dels consumidors i sobre com, on i quan reclamar en cas que siga necessari” en processos de compravenda i de contractació de béns i serveis.

Consum recorda que aquest dijous arranca el termini perquè els consumidors i usuaris puguen tornar a realitzar accions sotmeses a un temps determinat, com l'exercici de desistiment de compres en línia. No obstant això, els períodes per a devolucions de productes segueixen suspesos.

El consumidor disposa de 14 dies per a demanar la resolució dels contractes que va fer durant el confinament amb relació a compres per internet, viatges, entrades d'espectacles o quotes de gimnasos, acadèmies o guarderies, entre altres serveis. La persona afectada pot demanar la devolució dels diners per aquestes compres o serveis que ja ha pagat i no ha gaudit.

El web ofereix sis apartats de consulta: viatges, espectacles, serveis (gimnasos, guarderies, acadèmies, residències d'estudiants i altres serveis prèviament pagats i domiciliats), assegurances, compres per internet i altres.

Viatges

En el cas dels viatges, hi ha fins a 14 dies a partir del 4 de juny per a cancel·lar el contracte sense penalització. A partir d'aleshores l'empresa disposa de 60 dies per a fer a l'usuari propostes alternatives al reembossament, que aquest podrà acceptar o no.

Les agències de viatge podran oferir dues opcions: un bo canviable o el reembossament dels diners. En qualsevol cas, si el client vol el reembossament, hi té dret.

Espectacles

L'empresa té 60 dies per a oferir al client alternatives de reembossament. En cas que les propostes no foren satisfactòries, transcorregut aquest temps tindrà dret al reembossament de l'import abonat en els 14 dies següents.

Serveis

Quan el servei no haja pogut prestar-se, l'empresa pot oferir a l'usuari recuperar del servei amb posterioritat. Si el consumidor no pot o no vol acceptar aquesta recuperació, pot reclamar la devolució dels pagaments dels períodes en els quals no ha gaudit del servei. Mai podran cobrar-se noves mensualitats fins que el servei puga prestar-se amb normalitat, ni rescindir el contracte en cap cas si el client no hi està d'acord.

Compres en internet

L'usuari té dret a cancel·lar la compra i sol·licitar el reembossament en un termini de 14 dies des de la data en què hauria d'haver sigut entregada la comanda si l'empresa no ha complit el termini d'entrega o si ha sigut impossible el lliurament per l'estat d'alarma. Una vegada realitzada la cancel·lació, l'empresa disposa de 60 dies per a oferir una alternativa. Si no és satisfactòria, el consumidor té dret a què se li reembossen els diners en el termini de 14 dies.

També et pot interessar