Directes
Ara en la televisió
CERTAMEN INTERNACIONAL DE BANDES 2018

Què passa quan telefone al 016?

Telefonar al 016 no és denunciar, és un servei de consulta per a les víctimes de violència masclista

Els telèfons d’atenció a les víctimes de violència de gènere a la Comunitat Valenciana són el ja conegut 016 o bé el 900 58 08 88, del Centre Dona. / 'Zoom'
23 de novembre 2021 - 12:19

El telèfon 016 és gratuit i no deixa rastre en la factura. El poden usar les víctimes de violencia de gènere o qualsevol persona que vulga assessorar-se per a ajudar una víctima. Des de març del 2021, aquest número atén persones víctimes de qualsevol tipus de violència de gènere, també la sexual.

Els tres últims trimestres, fins al 30 de setembre del 2021, aquest número ha atés 42.000 telefonades, segons ens conta Pilar Lucas, cap de la Xarxa de Centres Dona, que considera que aquesta és una “dada positiva”. "Abans, quan veies una parella discutir i hi havia una espenta o una bufetada, es mirava cap a un altre costat i ara no, la gent hi actua", remata. En l’entrevista que Pilar Lucas ha oferit al programa de Zoom dedicat a les violències masclistes, conclou: “No hem d'escandalitzar-nos i pensar que la violència de gènere augmenta, sinó que ara ix a la llum”.

Abans, quan veies una parella discutir i hi havia una espenta o una bufetada, es mirava cap a un altre costat, i ara no, la gent hi actuaPilar Lucas - Responsable de la Xarxa de Centres Dona

Els telèfons d’atenció a les víctimes de violència de gènere a la Comunitat Valenciana són el ja conegut 016 o bé el 900 58 08 88, del Centre Dona.

En quins casos puc telefonar?

El 016 ofereix un servei d’informació general, d’assessorament jurídic, atenció psicosocial, derivació de telefonades a l’112 i altres informacions com recursos i drets en matèria laboral, de serveis socials, recerca de cases d’acollida o ajudes. A l’altre costat, un equip de professionals amb formació específica que treballen en tres torns durant les 24 hores del dia, els set dies de la setmana. Elles són treballadores socials i psicòlogues. Mentrestant, el servei d'assessorament jurídic atén de dilluns a diumenge des de les 8 fins a les 22 hores.

Una vegada s’estableix el primer contacte, les telefonades es deriven en dues tipificacions diferents: casos greus que són una emergència i s'activa l'112, per exemple, quan una víctima està sent agredida en aquell precís moment, o bé dones que estan valorant una situació de violència i telefonen per primera vegada. Com diu Pilar Lucas, cap del servei d’atenció, “no sabem què ens trobarem en cada telefonada”.

A partir d'aquest punt, el Centre Dona ofereix protecció tant si la víctima vol denunciar com si no. “Per a nosaltres la denúncia no és prioritària, llevat que hi haja una situació en la qual estem valorant un risc per a la seua integritat física”, diu Pilar Lucas. En cas de denunciar violència física, el procediment és el següent:

Tant la policia com la judicatura disposen de professionals especialitzats en violència de gènere. Rosa Guiralt, fiscal delegada de violència de gènere de València, ens ha contat en una entrevista en Zoom que “l’especialització és saber qui tens davant, amb qui parles, donar confiança, saber què necessita la dona necessita en aquell moment, no posar-te nerviosa quan no sap com explicar-te les coses, sinó al revés, donar-li tot el temps del món perquè ella et puga contar les coses tal com són i com van succeir”. Des de la Policia Nacional també animen sempre totes les que pateixen un episodi de violència de gènere a denunciar, ja que  “només podem protegir-les quan es posen a les nostres mans”, diu Ana Blas, inspectora en cap del grup UFAM de la Policia Nacional.

En els casos en què la víctima decideix no denunciar, Lara Esteve, jutgessa de violència de gènere, recorda que el fet “que la víctima no vulga continuar no vol dir que la causa s'arxive”. Com recorda la fiscal Rosa Guiralt, “el ministeri fiscal ha de defendre la víctima encara que ella no vulga”.

Altres maneres de demanar ajuda

Feminismes Violència masclista