Directes
Ara en la televisió
SENYOR RETOR
Ara en la ràdio
LA VESPRADA D'À PUNT
NTC

La Policia Nacional desarticula a Elx un grup criminal internacional dedicat a l'adquisició i venda fraudulenta de vehicles

Hi ha quatre detinguts, més de cinquanta automòbils bloquejats i s'han intervingut multitud de comptes bancaris

Trama d'Elx

Agents de la Policia Nacional han detingut a Elx quatre persones, dos homes i dos dones, d'entre els 38 i els 52 anys, com a presumptes responsables dels delictes d'estafa, apropiació indeguda, falsedat documental i pertinença a grup criminal. Els detinguts conformaven un entramat dedicat a estafar entitats financeres i particulars; usaven empreses fictícies a nom de testaferros per a adquirir automòbils, principalment en la modalitat d'arrendament financer i rènting, o amb càrregues i gravàmens de reserva de domini, que posteriorment venien a terceres persones, bé d'un altre punt d'Espanya bé d'un altre país europeu.

Empreses fictícies, testaferros i tres modalitats delictives

L'operació va iniciar-se després de tindre coneixement d'una possible organització criminal dedicada a l'adquisició d'automòbils nous o seminous mitjançant engany que, posteriorment, vendrien a l'estranger a un preu clarament inferior al de mercat, a fi d'evitar els impediments de la reserva de domini i dificultar-ne el rastreig. Quant a l'operativa utilitzada per l'entramat per a cometre les seues estafes, els investigadors detectaren tres modalitats principals: l'adquisició d'automòbils d'arrendament financer mitjançant societats inactives o merament instrumentals a nom de testaferros i la venda a l'estranger per a eludir la reserva de domini sobre l'automòbil; l'adquisició d'automòbils amb càrregues a particulars amb serioses necessitats econòmiques, als quals no abonaven els diners pactats i que posteriorment eren venuts sense autorització del titular; i la venda d'automòbils a particulars que, després de pagar una reserva, no rebien l'automòbil. Usaven, com a testaferros per a les empreses utilitzades, persones aprofitant-se de les necessitats socials i econòmiques, a qui donaven d'alta com a autònoms creant l'empresa al seu nom per a la comissió dels il·lícits penals.

Quatre financeres afectades

Mitjançant la primera modalitat d'estafa, es van vore afectades quatre financeres per la subscripció de catorze contractes d'arrendament financer, un de rènting i quatre préstecs de finançament per a automòbils; tot això a nom de dos mercantils que estaven a nom de testaferros que havien sigut interposats pel principal investigat per a l'adquisició dels automòbils. Una de les financeres va manifestar que el muntant ocasionat per l'operació fraudulenta ascendia a 210.714 euros. Estes societats utilitzades per a les operacions d'arrendament financer havien sigut creades ad hoc per l'entramat per a donar suport a la seua credibilitat. Estaven a nom de testaferros i no tenien cap activitat empresarial. Tenien un capital social unflat a consciència a fi de facilitar crèdit il·limitat en les financeres, arribant a reflectir la documentació que els aportaven operacions de més de tres milions d'euros. Tot això amb l'ànim d'enganyar els creditors per a obtindre l'aprovació de l'arrendament financer sobre els vehicles, sent el propòsit inicial no abonar les quotes i apropiar-se dels vehicles.

Durant la investigació, els agents van trobar cinc d'estos vehicles que havien sigut venuts a terceres persones a França i als Països Baixos, on van ser degudament matriculats amb les respectives plaques del país. Allà, la reserva de domini que hi havia sobre el vehicle pel deute i que prohibia a Espanya el canvi de titularitat no pot ser comprovada per les prefectures de trànsit, extrem que el principal investigat coneixia perfectament.

La compra de vehicles a particulars

El líder de la trama, un home de cinquanta anys, gestionava un web des d'on oferia la compra dels vehicles fent clara referència al fet que donaven eixida a "vehicles embargats, finançats, amb reserva de domini, amb precinte, multes, arrendament financer o lletres endarrerides". Van cridar, així, l'atenció d'un perfil de venedor amb seriosos problemes econòmics per a aprofitar-se de la seua vulnerabilitat. Quan algun interessat, en un acte de desesperació perla seua situació econòmica, decidia vendre l'automòbil i contactava amb ells, posaven la víctima en la pitjor situació, però al seu torn es mostraven com la possible solució per a la seua situació econòmica, transferint-li inicialment una xicoteta part del preu convingut per l'automòbil.

Després, al·legant problemes sobre l'impediment de canvi de titularitat, es negaven a pagar-los la resta a pesar que l'automòbil ja el tenien en el seu poder; els donaven excuses per a guanyar temps mentre que el revenien a un tercer, i acabaven per blocar-los perquè no tornaren a posar-se en contacte amb ell. L'organització va arribar a adquirir automòbils per 1.000 euros que, després, venien per 20.000, fent creure als propietaris que no podien vendre's i que únicament es podia usar per a peces. Van arribar a tindre un guany patrimonial net de 26.000 en alguna de les operacions investigades.

Anunciats i revenuts a través de webs

Els automòbils adquirits fraudulentament s'oferien en venda a un preu molt per davall del de mercat a través de les diverses plataformes legals de compravenda d'automòbils, utilitzant per a això les empreses fictícies. En algun d'estos anuncis, s'especificava que eren automòbils "només aptes per a exportació" i acabaven revenuts a terceres persones que els compraven de bona fe, bé a Espanya bé en un altre país. Estes vendes s'arribaren a fer en alguna ocasió als voltants d'estacions d'inspecció tècnica d'automòbils (ITV) de la província d'Alacant. En estos punts, els compradors inspeccionaven l'estat de l'automòbil i després feien les transferències a nom de l'empresa. A continuació, rebien la documentació i les claus juntament amb l'automòbil,i formalitzaven un contracte firmat mitjançant engany per a esquivar futurs tràmits judicials per denúncies interposades.

El detingut informava els compradors que el canvi de titularitat seria gestionat posteriorment, si bé, passat un temps, en vore que el tràmit encara no s'havia produït, feien gestions i s'adonaven que havien sigut víctimes d'una estafa, ja que l'automòbil adquirit tenia càrregues de reserva de domini que n'impedien la comercialització i no podien ser canviats de titularitat fins que no se satisfera el deute pendent, moment en què decidien denunciar els fets.

Pel que fa a la tercera modalitat d'estafa que perpetraven, se centrava en la venda de cotxes oferits en diversos portals d'internet, sobre els quals la modalitat d'estafa podia variar, però que, a grans trets, consistia a sol·licitar diners als interessats per a la reserva de cotxes que mai arribaven a ser entregats.

Explotació de l'operació

Els agents van practicar tres escorcolls en dos immobles d'Elx —el domicili dels investigats i un pàrquing— i una nau industrial d'Asp. L'operació es va saldar amb la confiscació de 34 cotxes, diversos d'alta gamma, trobats al pàrquing d'Elx, on l'organització tenia llogades dos plantes senceres, documentació de més de 150 cotxes trobada en el maleter d'un d'ells, a més de bloquejar en el Registre de Béns Mobles més de cinquanta cotxes de les empreses investigades, intervenció de multitud de comptes bancaris i prohibició d'alienació i disposició de dotze immobles.

Després de la detenció d'estes quatre persones com a presumptes responsables dels delictes investigats, no es descarten més detencions: són més d'una vintena les víctimes afectades fins a la data, tot i que continuen les gestions de localització de més víctimes.

Els dos detinguts principals, després de la pràctica de les diligències policials, foren posats a disposició del jutjat d'instrucció de guàrdia d'Alacant i es va decretar l'ingrés en presó provisional per al capitost de la trama.

També et pot interessar