Quasi una trentena de bombers valencians posen rumb a Líbia per a buscar supervivents
Voluntaris de l'ONG Intervenció, Ajuda i Emergències d'Algemesí, experts en rescats en edificis i estructures assolats, se sumen a les tasques en un país totalment inundat
Vora una trentena de voluntaris valencians experts en emergències es desplacen aquest dimecres cap a Líbia en resposta al crit d'auxili del país, devastat per les inundacions del cicló Daniel. El balanç de danys humans és provisional, però les víctimes mortals i les persones desaparegudes ja es compten per milers. La xifra de persones mortes proporcionada per les autoritats líbies ja supera les 6.200 sols a la ciutat de Derna —al nord-est del país i una de les més colpejades—, mentre que 9.000 estan en parador ignorat. La situació és de devastació total, amb moltes poblacions negades i edificis assolats. El Ministeri d'Afers Estrangers de Líbia s'ha vist obligat a llançar una petició d'ajuda internacional per la falta d'experiència per a gestionar una catàstrofe ambiental de magnituds tan desastroses.
Fins a 27 valencians ixen aquest migdia des de Madrid en un vol urgent cap al país africà per a col·laborar en la recerca de supervivents. Vora la meitat són bombers i sanitaris de la comarca de la Ribera Alta, pertanyents a l'ONG Intervenció, Ajuda i Emergència (IAE). L'entitat, amb seu a Algemesí, té una experiència molt àmplia en la cerca de persones vives enmig de catàstrofes i ja ha participat en tasques de rescat a països com Turquia i Síria, devastats l'any passat per una cadena de terratrémols molt greu. Són dotze voluntaris de l'IAE —onze valencians i un gallec— que se sumen al contingent valencià que s'enlairarà rumb al país africà des de Barajas. També viatgen en el dispositiu efectius de l'ONG de València Bombers pel Món i bombers del Consorci Provincial de València.
Els rescatadors d'IAE estan entrenats especialment per a buscar supervivents en estructures afonades i han participat en més d'una quinzena d'operacions d'ajuda humanitària en zones afectades per tragèdies mediambientals. L'objectiu ara a Líbia és trobar persones amb vida entre les runes dels edificis que s'han esfondrat per la pantanada que ha provocat el cicló Daniel, ha explicat en declaracions a À Punt el president de l'ONG, Moisés Belloch.
Les inundacions afegeixen un plus de complicació a les tasques perquè el terra està enfangat i això dificulta el moviment dels voluntaris. Per això, aquesta vegada també han hagut de posar en la maleta ferramentes especials per a fer rescats en aigua i no saben què es trobaran. A més porten materials per a trencar roques i estructures, estris sanitaris, tres caixes de menjar grups electrògens i sistemes de detecció per a localitzar signes de vida. Però l'element clau de l'operatiu són els gossos, que a manera d'avançada marquen al grup de rescat els punts on detecten vida humana, moltes vegades invisibles a l'ull humà, i van acotant així els treballs. "Sense ells no podem fer la feina, són fonamentals per a trobar persones vives entre les runes, a partir dels punts d'eixida d'olor que troben i que indiquen que pot haver-hi algú soterrat", assenyala Sergi Belloch, un altre dels voluntaris.
Més llegit
-
Sanció de 650.000 euros a la VIU per obligar l'alumnat a identificar-se amb reconeixement facial en els exàmens
-
Avís taronja per vent fort, que ja registra màximes de 145 km/h a Xodos
-
Retirada de plaques, cartells, elements de les façanes i arbres: una nova jornada de forts vents manté en alerta els servicis d'emergència
-
L’hotel del Benidorm Fest llança un comunicat fals i es queda tan... Pancho
-
Tanca el museu de Nino Bravo a Aielo de Malferit perquè la família no renova la cessió de drets
-
Retencions entre tres i huit quilòmetres a les principals autovies de València, com la V-30 o l'A-7
Més vist
Més escoltat
-
10.02.2026 | 90 minuts
-
10.02.2026 | ContrÀpunt
-
10.02.2026 | L’evolució del sentit del gust i el plaer gastronòmic amb Juli Peretó
-
10.02.2026 | ‘L’espurna de la ciència’: dones que transformen la investigació
-
10.02.2026 | Cadena de valor | El lloguer ja s’emporta el 38% dels ingressos familiars a la Comunitat Valenciana
-
09.02.2026 | ContrÀpunt