Un equip de pneumologia d’Elx troba microplàstics en pulmons humans
L’estudi constata que, a major presència de plàstic en els pulmons, més risc d’infeccions bacterianes i pitjor funció respiratòria
La contaminació del planeta cada vegada afecta més els éssers humans i comença a tindre conseqüències evidents.
L’equip de pneumologia de l’Hospital d'Elx ha dut a terme una investigació sobre com ens afecta el plàstic, juntament amb la Universitat Politècnica de Cartagena i la Universitat Autònoma de Madrid, que ha estat publicada en el Journal of Hazardous Materials i ha sigut premiada per la Societat Espanyola de Pneumologia.
El resultat és preocupant: s’han trobat restes de microplàstics en dos de cada tres casos analitzats. Es tracta de fragments de menys de cinc mil·límetres que venen a confirmar, en primer lloc, la contaminació de l'aire per microplàstics. Se sabia que estaven als àmbits terrestres i aquàtics, però mai no s'havia demostrat que també n'hi ha a l'aire que respirem.
Carlos Baeza, responsable de l’equip que ha conduït la investigació, afirma que els resultats de l’estudi constaten que els microplàstics estan presents a l’aire a unes concentracions molt significatives, fet que fa que puguen assolir la via aèria inferior. A més, també s’ha provat que, a major concentració de microplàstic, pitjor és la funció pulmonar.
Les microfibres detectades són, sobretot, raió, viscosa, polièster, cel·lulosa o cotó. De fet, moltes vegades procedeixen de la roba que portem. I les troballes han sigut més habituals en dones, majors de seixanta anys, persones que fumen i professionals de la construcció, la fusteria, l'electrònica o la fabricació de calcer.
Les conseqüències d'aquesta evidència no són gens positives, ja que la presència de microplàstics als pulmons està directament relacionada amb infeccions bacterianes i una pitjor funció respiratòria. De fet, les persones que tenien més microplàstics als pulmons també eren les que tenien més creixements de bacteris patògens, afirma Baeza.
La prevenció implica evitar plàstics d'un sol ús, ventilar els espais interiors, usar protecció respiratòria en determinats ambients i no fumar.
Més llegit
-
Una veïna de Burjassot denuncia que no va poder veure El Último de la Fila perquè no li adaptaren l'entrada en perdre la mobilitat
-
El president d'Avamet, al jutjat de la dana: "En la webcam es veia com la rambla de Poio es desbordava a Paiporta a les 18:40 h o 18:50 h"
-
Tanquen al bany el tram del Xúquer on s'han ofegat dos persones en només cinc dies
-
La calor manté en avís groc l'interior de València i Alacant després d'una nova nit tòrrida amb mínimes de 29 °C
-
Detenen una segona germana per la sostracció d’un bebé de l’Hospital de Gandia
-
Més calor i calitja