Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Ara en la ràdio
TERRITORI SONOR (reemissió)

El Tribunal de Comptes detecta sobrecostos de 7.600 milions en projectes d’integració de l’AVE

L'import total necessari per a acabar tots els projectes ascendeix a 11.740 milions d'euros, un cost que triplica els 4.101 milions pressupostats inicialment.

Tren AVE a l'estació Puerta de Atocha. / Efe

Un informe del Tribunal de Comptes ha detectat sobrecostos de 7.637 milions d’euros en projectes d’integració de l’AVE. De fet, l'import total necessari per a acabar tots aquests projectes ascendeix a 11.740 milions d'euros, un cost que triplica els 4.101 milions pressupostats inicialment.

Aquests projectes es van llançar fa quasi vint anys per a reordenar i soterrar les línies de tren en 13 capitals aprofitant l'arribada de l'AVE i, a més, cap d'ells ha aconseguit encara completar-se. Així, només un, el de Saragossa, figurava el 2016 com quasi conclòs, atés que s'havien escomés el 86,9% de les obres.

A més de multiplicar-ne el cost, aquests projectes han vist caure els ingressos amb què preveien costejar les obres. Com a conseqüència, el finançament d'aquests projectes presenta un forat de 2.049 milions d'euros, i la meitat d'aquest dèficit correspon al projecte de la ciutat de València.

Els convenis subscrits en el seu moment per a escometre els projectes contemplaven obtindre els diners per a realitzar les obres de la venda dels terrenys i sòls que quedaren lliures de vies i altres usos ferroviaris. No obstant això, la crisi posterior va rebaixar les expectatives de plusvàlua d'aquests sòls.

Per a escometre aquests projectes, es va constituir una societat pública per a cadascuna de les 13 ciutats. Aquestes estaven participades pel Ministeri Foment, Adif, Renfe, les comunitats autònomes i els ajuntaments corresponents de les ciutats d'Alacant, Almeria, Barcelona, Cartagena, Gijón, León, Logronyo, Múrcia, Palència, València, Valladolid, Vitòria i Saragossa.

Aquestes societats van haver de paralitzar l'execució dels seus respectius projectes durant la crisi per aquests problemes de finançament. Com a conseqüència, es va liquidar la de Lleó, es va acordar canviar el projecte de Saragossa i es van signar nous convenis a Valladolid, Gijón i Alacant.

Així mateix, en el cas de Vitòria, Palència, Almeria i Cartagena les actuacions s'han retardat, i en el de Logronyo, Múrcia i València s'estan estudiant alternatives més viables.

Pel que fa als sobrecostos d'aquests projectes de reestructuració i soterrament del ferrocarril, els més elevats es registren a València, on ascendeixen a 2.161 milions, i per tant, el cost total del projecte d'aquesta ciutat ja s'eleva a vora 3.000 milions, lluny dels 804 milions calculats a l'inici.