Directes
Ara en la televisió
XINO XANO
Gala de cloenda del Festival Internacional de Cinema d'Alacant

La Policia Nacional allibera 23 víctimes d'explotació laboral amb quatre detinguts a Benidorm

La xarxa actuava en establiments de manicura a les províncies d'Alacant, Balears, Barcelona, Sevilla i Biscaia

Alliberen 23 víctimes d'explotació laboral amb quatre detinguts a Benidorm / À Punt NTC

Agents de la Policia Nacional han desmantellat una organització criminal dedicada, presumptament, al tràfic de persones i a l'explotació laboral en locals de manicura situats a les províncies d'Alacant, Balears, Barcelona, Sevilla i Biscaia. S'ha aconseguit alliberar un total de 23 víctimes d'origen vietnamita (19) i filipí (4). La majoria de les víctimes, de nacionalitat vietnamita, les captaven al seu país d'origen i les traslladaven a Espanya amb una targeta de permís de residència i treball que aconseguien a Hongria de manera fraudulenta.

Una vegada ací, les víctimes eren forçades a treballar en jornades laborals de més de 10 hores, de dilluns a diumenge i sense rebre cap salari fins a saldar el deute contret amb la xarxa criminal que ascendia fins als 20.000 euros. Fins i tot, una de les víctimes va tractar de suïcidar-se per la pressió a la qual eren sotmeses.

L'operació policial ha finalitzat amb un ampli dispositiu en el qual han participat més de 150 agents i s'ha intervingut 79.000 euros en efectiu, cinc vehicles d'alta gamma, joies valorades en 8.500 euros, abundant documentació probatòria i s'han bloquejat 291.000 euros en comptes bancaris. Hi ha 14 persones detingudes, 4 d'elles a Benidorm, 5 a Sevilla, 4 a Palma, i 1 a Bilbao, entre les quals les quatre ames. Els agents han decretat presó provisional per a una d'elles.

La investigació policial es va iniciar l'abril de 2024 quan es va detectar en diferents locals de manicura, de la ciutat de Palma, algunes treballadores que podien ser víctimes d'explotació laboral. La investigació dels agents es van centrar en la propietària d'estos negocis que estava vinculada amb les responsables d'altres establiments situats a les províncies d'Alacant, Barcelona, Sevilla i Biscaia, cosa que va permetre als investigadors corroborar l'existència de l'organització criminal especialitzada en tràfic de persones i posterior explotació laboral en locals de manicura.

Del Vietnam a Espanya

La majoria de les víctimes eren captades al Vietnam i traslladades via aèria fins a Hongria, on l'organització criminal els facilitava de manera fraudulenta targetes de permís de residència i treball per a, després, desplaçar-se via terrestre fins a Espanya. Una vegada al nostre país, la xarxa criminal els facilitava habitatges per a tindre-les controlades en tot moment i intentava regularitzar la seua situació administrativa. Les víctimes eren matriculades en diferents centres d'idiomes per a així poder sol·licitar el permís d'estada per estudis, si bé mai arribaven a assistir als centres de formació.

Deute de 20.000 euros

Les despeses derivades del trasllat generaven a les víctimes un deute amb l'entramat de fins als 20.000 euros, quantitat que havien de retornar treballant en els establiments de manicura regentats per la xarxa en jornades laborals de més de 10 hores, tots els dies de la setmana, i sense cobrar cap salari fins a saldar el deute. Estes condicions, i la pressió rebuda pels explotadors per a restituir el pagament del deute, portava al límit les víctimes, fet que van poder constatar els investigadors amb l'intent de suïcidi d'una d'elles.

També et pot interessar