Pilar Bojó, inspectora de policia experta en violència de gènere: "Les víctimes han de sentir-se escoltades, compreses i acompanyades"
L'Oficina de Denúncies i Assistència a Víctimes de Violència de Gènere de València actua com a finestreta única per a ajudar i orientar dones que pateixen maltractaments masclistes en tot el procés
Des que es va posar en marxa en 2019, l'Oficina de Denúncies i Assistència a Víctimes de Violència de Gènere de la Ciutat de Justícia de València ha atés més de 2.200 dones, de les quals vora 1.700 han acabat interposant una denúncia contra l'agressor. L'organisme, que també té una seu a Castelló i obrirà una tercera a Alacant el dimecres, es va plantejar com una mena de finestreta única i exclusiva per a víctimes de violència masclista, amb una atenció integral que inclou també ajuda emocional i les acompanya fins al moment de denunciar l'agressor davant les autoritats.
Al capdavant d'aquest servei innovador, creat per la Generalitat en col·laboració amb el Ministeri de l'Interior, es troba la inspectora en cap de la unitat de Policia Nacional adscrita a la Comunitat Valenciana, Pilar Bojó. Amb més de vint anys de trajectòria lligada a la lluita contra la violència masclista, l'experta ha explicat en Les notícies del matí com funciona l'oficina i quin és el dia a dia de la seua feina, aprofitant que aquest divendres, 25 de novembre es commemora el Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra les Dones.
Bojó destaca el procés d'acompanyament complet que comença quan la dona entra a l'oficina i que es manté en tot moment. Un equip de policies, treballadores socials i psicòlogues li proporcionen tota l'atenció que necessita. L'empoderen, li proporcionen recursos administratius i, de vegades, l'ajuden a identificar la situació de violència de gènere que pateix perquè es decidisca a denunciar el seu maltractador. El més important, assegura, és que la víctima mai es troba a soles i rep una atenció personalitzada en cada cas, en un ambient "amable", molt allunyat del que suposa una comissaria tradicional. "Han de sentir-se escoltades, compreses i acompanyades", resumeix.
Una víctima em va dir una vegada: m'estime més que em pegue, que que els meus fills passen fam
Segons explica, hi ha dones que arriben a les instal·lacions de la Ciutat de la Justícia amb la convicció ferma de denunciar que són víctima de maltractaments, però altres necessiten un procés més llarg per a assimilar la situació en què es troben. Una cosa que no sempre és senzilla perquè de vegades depenen econòmicament de l'agressor, tenen por i culpa per trencar la família o no saben com trauran avant els fills. "Una víctima em va dir una vegada: m'estime més que em pegue, que els meus fills passen fam", recorda.
Cal respectar els temps de les víctimes, saber escoltar-les, empatitzar amb elles i no jutjar-les ni fer valoracions gratuites
La inspectora remarca que per a oferir aquest tipus d'atenció cal tindre clar que les circumstàncies de les víctimes de violència de gènere no són les mateixes que tenen les d'altres delictes com estafes o robatoris. "Cal respectar els seus temps, saber escoltar-la, empatitzar amb ella i no jutjar-la ni fer valoracions gratuïtes... Donar-li aquest suport i confiança que ha de tindre cap a les forces de seguretat" ha afegit.
Més enllà de l'assessorament i l'acompanyament, la cap de l'Oficina de Denúncies i Assistència a Víctimes de Violència de Gènere de València també ha incidit en la importància que té la tasca de donar protecció a les víctimes. Per exemple, el servei ofereix acompanyament a les dones que es troben en risc extrem o alt per a anar a qualsevol lloc que necessite. Però també posen el focus sobre el maltractador, perquè "la millor manera de protegir la víctima és controlar a l'agressor".
Més llegit
-
La Generalitat destinarà 163 milions d’euros per a mantindre l’educació gratuïta de 0 a 3 anys el curs que ve amb ajudes entre 300 i 460 euros
-
El PP del Parlament Europeu anuncia que alçarà el veto al debat sobre la dana a l'Eurocambra
-
La presidenta dels biòlegs: “No és una solució centrar-nos només en la construcció d’infraestructures, hem d’anar a les causes”
-
Reallotjar el veïnat de zones inundables i reduir obra d'asfalt: consells dels biòlegs després de la dana
-
Feijóo, sobre el pacte de Catalunya: “Els diners dels espanyols no són per a finançar el temps en el govern de cap president”
-
La Generalitat qualifica d'inconstitucional "el contingent separatista català" i demana tornar al consens del Consell de Política Fiscal i Financera
Més vist
Més escoltat
-
14.07.2025 | Nova edició de l’Expedició Juvenil Cavanilles per la comarca de la Serrania
-
15.07.2025 | València Port Horitzó 2030; El port, motor sostenible al mediterrani
-
15.07.2025 | Les notícies del migdia
-
15.07.2025 | Amunt i avall | Quarta Part
-
13.07.2025 | Les notícies de migdia cap de setmana
-
13.07.2025 | Fora de cobertura