Les ciutats d'Alacant, Torrevella i València es desperten cobertes de pols i arena del desert
L’augment de les anomenades pluges de fang evidencia el canvi climàtic al sud d’Europa.
Ciutats com Alacant, Torrevella i València s'han despertat cobertes de pols i arena transportats pel vent des del desert algerià i de Mali. Tot i que aquests fenòmens, també conegudes com pluges de sang (en referència al color roig), són relativament freqüents, no és habitual una quantitat tan important de pols i arena sense pluja.
Segons l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), aquest fenomen és "una situació rara", ja que, tot i haver-hi registres en els últims anys "no recorden alguna cosa similar". A l'interior de la Comunitat Valenciana, però, sí que hi ha hagut precipitacions dèbils acompanyades d'una gran quantitat de pols i arena.
En aquesta línia, el responsable del Laboratori de Climatologia de la Universitat d’Alacant i president de l’Associació Espanyola de Geògrafs (AGE), el catedràtic Jorge Olcina, ha explicat que es tracta d’una precipitació de pols saharià que des de juny de 2018 no es manifestava d’una manera tan intensa.
Segons aquest expert, s’observa una tendència a l’alça de les conegudes com a pluges de fang a la península, la qual cosa evidencia el canvi climàtic “perquè suposa una presència cada vegada més freqüent de fluxos del nord d’Àfrica en el sud d’Europa i la conca del Mediterrani".
Les deposicions seques de pols i arena han estat transportades des del desert a diverses ciutats valencianes a partir de l'última hora del divendres i durant la matinada d'aquest dissabte. Així, una massa d'aire amb una gran concentració de pols en suspensió ha arribat més enllà dels Pirineus.
Més llegit
-
Acord entre Urbagestión i Maricarmen perquè torne a sa casa
-
Detenen un home per assassinar la parella a Benidorm i dos homes més per encobriment
-
L'empresa xinesa Gotion compra a PowerCo el 49% de la gigafactoria de Sagunt
-
Pérez Llorca promet 2.500 milions per a sanitat i més rebaixes d'impostos com a projecte del Consell en any electoral
-
Estes són les 55 mesures anunciades per Pérez Llorca en el debat de política general
-
Obren diligències contra l'alcalde de Villena i la directora del museu pel robatori del Tresor
Més vist
-
29.09.2026 | Informatiu migdia | L'oratge
-
29.09.2026 | Informatiu migdia
-
Néstor penja els guants
-
28.09.2026 | Informatiu nit | L'oratge
-
Panorama | La Intel·ligència Artificial, les donacions en vida i la crisi del xicotet comerç
-
26.09.2026 | Gala d'elecció de les candidates a falleres majors de València 2027