Carolina Perales (al·lergòloga): "Les al·lèrgies ja no són només de primavera i afecten més del 20% de la població"
La doctora de l'Hospital La Fe explica que "la contaminació i el canvi climàtic" han fet que els símptomes es prolonguen al llarg de tot l’any, amb pics més intensos en determinades èpoques
Les al·lèrgies ja no són exclusives de la primavera. La contaminació i el canvi climàtic han fet que els símptomes es prolonguen al llarg de tot l’any, amb pics més intensos en determinades èpoques. Així ho ha advertit l’al·lergòloga Carolina Perales, de l’Hospital La Fe de València, en una entrevista este dimarts en Les notícies del matí d’À Punt.
Segons l’especialista, les pol·linitzacions s’han allargat i conviuen amb altres al·lèrgens molt presents en l’entorn quotidià, com els àcars de la pols, els fongs o els animals domèstics. “El pol·len marca un pic en primavera, però la resta de l’any també tenim al·lèrgies”, ha explicat.
Una primavera especialment intensa
De cara a esta primavera, Perales ha alertat que els nivells de pol·len estan batent rècords des de finals del febrer. Les pluges de l’hivern han sigut un factor clau: "fan baixar el pol·len a terra, però després afavorixen el creixement de les plantes i una nova dispersió en l’aire que incrementa els símptomes".
Entre els pòl·lens que més afecten la Comunitat Valenciana, la doctora ha destacat el xiprer, el plàtan d’ombra i la parietària —també coneguda com a apegalosa—, una mala herba molt present en zones urbanes. Les gramínies completen el grup dels principals desencadenants.
La contaminació, un factor clau
La contaminació juga un paper determinant en l’empitjorament de les al·lèrgies. Segons Perales, les substàncies contaminants "irriten les mucoses i provoquen inflamació, fet que facilita l’entrada dels al·lèrgens i agreuja els símptomes".
Este efecte també explica per què cada vegada es diagnostiquen més casos en adults de 40 o 50 anys. "L’exposició prolongada al llarg del temps fa que el sistema immunitari acabe desenvolupant reaccions al·lèrgiques", ha dit.
A més, episodis com la calitja empitjoren la situació. En estos casos, es recomana evitar l’activitat física a l’aire lliure, protegir-se amb ulleres de sol i consultar amb un especialista davant de símptomes com picor d’ulls, esternuts o mucositat.
Més casos i més complexos
La incidència de les al·lèrgies continua a l’alça i ja afecta més del 20% de la població, segons ha explicat. A més, cada vegada són més freqüents els casos de polisensibilització, és a dir, persones que desenvolupen al·lèrgia a diversos elements alhora.
Pel que fa al tractament, la immunoteràpia —coneguda com a vacuna— "continua sent l’única opció capaç de modificar l’evolució de la malaltia".
Este tractament, ha detallat l'especialista, permet augmentar la tolerància a l’al·lergen i evitar que els símptomes empitjoren amb el temps, i està finançat en part pel sistema públic de salut.
Més llegit
-
La Comunitat Valenciana registra la temperatura més alta d'Europa amb 45,5 ºC a la Pobla Llarga
-
La Safor, la Ribera i part de la Foia de Bunyol, en avís roig per temperatures màximes superiors als 42 °C
-
À Punt, primera televisió pública que emet corregudes de Sant Fermí 20 anys després
-
Detenen sis persones per cultivar 300 plantes de marihuana en una granja de porcs a la Salzadella
-
El partit d'Espanya contra Portugal reduïx un 26% el consum d'aigua a València
-
Dos incendis tallen dos vegades la circulació de la línia 1 de Metrovalència entre l'Alcúdia i Castelló