Abril molt càlid i sec, amb una temperatura un grau superior a la mitjana
Ha plogut un 51% menys que el valor de la mitjana climàtica del període 1991-2020
Abril ha sigut un mes molt càlid i sec a la Comunitat Valenciana, amb una temperatura mitjana de 14,5 °C, 1,1° superiors a la de la climatologia de referència (13,4 °C); i una precipitació acumulada de 24,8 l/m², un 51% menys que la mitjana climàtica del període 1991-2020 (50,7 l/m²).
Segons l'avanç climatològic de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), este ha sigut el sèptim mes d'abril més càlid des del 1950, encara que no hi ha hagut una gran amplitud tèrmica (diferència entre màximes i mínimes), atés que desagregant les dades entre diürnes i nocturnes les temperatures màximes van tindre una anomalia de +1,0° i les mínimes de +1,3°.
Durant el mes, hi ha hagut dos pics càlids destacats: un al voltant del 7 d’abril, i un altre entre els dies 24 i 26, quan s’han registrat les temperatures més altes del mes que, no obstant això, han quedat per davall de 30 °C. De fet, l'Aemet apunta que cap observatori ha registrat 30 °C a l’abril des del 2020.
El dia 25 es registraren 29,9 °C a Xalans (Vall de Cofrents-Aiora) i, l'endemà, es va arribar a la mateixa temperatura a Oriola. Els dos dies més freds han sigut el 16 i el 20, coincidint amb la Setmana Santa. Pel que fa a les temperatures més baixes, a Vilafranca (Ports) es van registrar -0,1 °C el dia 20, mentre que el dia 16 a Castellfort i Fredes (Ports) es registraren 0,1 °C i 0,3 °C, respectivament.
Quant a l’anomalia de temperatura, ha sigut “molt homogènia” en tot el territori, amb valors al voltant de +1 °C, excepte a les Columbretes, on ha sigut de +2,0 °C. Esta diferència és “coherent” segons l’Aemet, ja que la temperatura del mar Balear durant el 2025 està en valors “molt anòmals” i la temperatura mitjana del mes d'abril va ser la més alta en esta zona marítima almenys des del 1940.
Un mes sec, especialment al nord de Castelló
Durant l’abril s’han acumulat 24,8 l/m², un 51% menys que el valor de la mitjana climàtica del període 1991-2020, que és 50,7 l/m². Per tant, globalment, el mes es qualifica de “sec”. En les tres províncies el caràcter ha sigut sec, amb un dèficit mitjà provincial del 58% a Alacant, del 54% a Castelló i del 46% a València.
Respecte al valor normal en cada punt, el mes es qualifica de “sec” en el 65% del territori i “molt sec” en el 13%, que es correspon amb zones del nord de Castelló. En la resta, el mes va ser “normal” pel que fa a la pluja. L'episodi més significatiu ha sigut el dia 22, amb tempestes que han deixat graníssol en zones centrals de la província de València.
Els màxims acumulats en el mes s’han registrat al Rebollar (Utiel-Requena), 55,6 l/m², a Montserrat (Ribera Alta), 52,6 l/m², en Fredes, 52,2 l/m² i en l’Avellà (Catí), 50 l/m². En l'altre extrem, en diversos observatoris del litoral nord de Castelló, l'acumulat mensual ha sigut inferior a 5 l/m² i només 0,4 l/m² a les Columbretes.
Més llegit
-
Un xoc entre dos vehicles a Picassent ocasiona cues en l’A-7 cap a Alacant a primera hora d'este dijous
-
Entrem al Roig Arena: un espai multiús amb una capacitat de 20.000 persones
-
Set persones ateses per inhalació de fum per un incendi en un baix comercial a València
-
Les Corts aproven els pressupostos de la Generalitat per al 2025, els segons de Mazón, amb els vots del PP i Vox
-
Els sindicats convocants de la vaga del 29 de maig ocupen la seu de la patronal valenciana
-
Educació i sindicats arriben a un acord que garanteix la prova de les oposicions del 31 de maig