Directes
Ara en la televisió
LA BANDA
Notícies

Oncòlegs alerten que els adolescents espanyols són els qui més vapegen d'Europa

Cada any es diagnostiquen 35.000 casos nous i moren 23.500 persones per càncer de pulmó

Vapear és una nicotina més estètica, però mata

El Grup Espanyol de Càncer de Pulmó (GECP) ha advertit este dimarts que els adolescents espanyols són els que més vapegen de tot Europa, una pràctica que s'amaga davall d'una aparença innòcua, quan pot produir danys greus als pulmons, també dels més jóvens.

En vespres del Dia Mundial sense Tabac, que se celebra cada 31 de maig, els experts en càncer de pulmó han recordat que este és el més letal de tots i ha superat les malalties cardiovasculars com a principal causa de mort a Espanya, i això que és un tumor prevenible, ja que el 80% està provocat pel tabac.

Cada any se'n diagnostiquen 35.000 casos nous i moren 23.500 persones, ha recordat Bartomeu Massuti, secretari del GECP i cap d'Oncologia de l'Hospital Doctor Balmis d'Alacant.

El consum de tabac ha descendit, però no el dels vapejadors, en què els adolescents espanyols se situen al capdavant en l'àmbit europeu: quasi la mitat (49,5 %) l'ha usat alguna vegada en la vida i el 27,1% ho ha fet en els últims trenta dies, enfront del 44% i el 22% de mitjana europea, respectivament, segons l'enquesta Estudes 2025.

Per això, el GEPC, amb el suport de la farmacèutica Bristol Myers Squibb, va posar en marxa el concurs de tiktoks "No deixes que el tabac entre en la teua vida: final alternatiu", dirigit a estudiants de dotze a setze anys. El primer premi ha recaigut en el Colegio El Ave María d'Albacete pel vídeo No te dejes engañar, que acumula ja més de 25.000 reproduccions, i en què els xics advertixen dels riscos del tabac i animen a no deixar-se portar per missatges enganyosos.

Juan i Martiño, de l'IES Cachada (A Coruña) i que han aconseguit un dels accèssits al vídeo més impactant per Dos minutos, una decisión, relaten que tenen companys que fumen, però sobretot vapegen als banys de l'institut. "El cigarret és més impactant, però els vàpers te'ls pinten de colors i amb sabor a fruites", lamenta el primer.

L'accèssit al vídeo més original ha sigut per a Mal humo(r) de l'Institut Camino de Santiago (Burgos). "La majoria de la gent de la meua edat —diu el creador— té vàpers de diversos sabors i passen el dia vapejant pertot".

Vapejar pot produir dany pulmonar agut greu fins i tot en jóvens sense patologies prèvies; entre els efectes descrits, hi ha la inflamació crònica, l'estrés oxidatiu, la disfunció epitelial, la pneumonitis aguda, el dany alveolar difús i un risc més gran d'infeccions respiratòries.

A més, l'ús podria afavorir processos de fibrosi i remodelat pulmonar, han recordat els oncòlegs.

També et pot interessar