Pérez Llorca es reunix per primera vegada com a president amb els síndics a les Corts, excepte Compromís
Ha oferit al PSPV-PSOE recuperar la "normalitat institucional", mentre que els socialistes reclamen al president del Consell que accepte el nou model de finançament
El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha encetat este dimarts una ronda de reunions amb els síndics dels grups parlamentaris a les Corts. El primer a reunir-se amb el cap del Consell ha sigut el portaveu del PSPV-PSOE, José Muñoz, que ha reivindicat que el més normal hauria sigut que la primera trobada fora amb la cap de l’oposició, Diana Morant, secretària general dels socialistes valencians. Després, Pérez Llorca s’ha reunit amb el portaveu de Vox, José María Llanos, que ha valorat la trobada com a “productiva”, ja que el president s’ha compromés a mantindre els acords del pacte d’investidura i ha insistit en les polítiques contra la immigració il·legal.
Finalment, el síndic del PP, Fernando Pastor, ha criticat l’absència de Compromís en la ronda de reunions, que havia condicionat la seua assistència al fet que Pérez Llorca exigira l'acta de diputat al seu antecessor en el càrrec, Carlos Mazón, i ha assegurat que “queda molt malament donar l’esquena a la institució”, ja que, segons ha dit, la ciutadania espera que els representants polítics arriben a acords. Pastor ha qualificat esta actitud de Joan Baldoví d’“irresponsable”.
Pérez Llorca ha oferit al PSPV-PSOE recuperar la "normalitat institucional" més enllà de les discrepàncies que puguen tindre, i li ha proposat tornar a la Mesa de les Corts i al Consell de Radiotelevsión Valenciana, així com renovar els òrgans estatutaris. Així ho ha afirmat en declaracions als periodistes després de reunir-se amb els síndics.
El PSPV exigix l’acta de diputat a Mazón i critica el rebuig a la reforma del finançament
El PSPV ha presentat a Pérez Llorca un document amb 26 propostes. Entre les principals reivindicacions, Muñoz ha exigit que es reclame l’acta de diputat a Carlos Mazón, una petició que, segons ha denunciat, el president ha rebutjat, de manera que Mazón continuarà en el grup parlamentari popular. També ha reclamat que les víctimes de la dana puguen comparéixer en la comissió d’investigació. En este punt, segons Muñoz, Pérez Llorca s’ha compromés a incloure-les “amb la major brevetat possible”, tot i recordar que ja ho havia promés en ocasions anteriors sense complir-ho.
El PSPV ha demanat també que la Generalitat accepte la reforma del sistema de finançament, que assumisca els 3.669 milions d’euros addicionals per a la Comunitat Valenciana i que, posteriorment, negocie amb el Govern d’Espanya l’establiment del fons de nivellació o l’increment del quitament del deute, si fora necessari. Segons Muñoz, esta reforma permetria millorar els serveis públics i les inversions per fer l’economia valenciana més competitiva.
Finalment, el portaveu socialista ha reclamat al president que establisca un cordó sanitari per a aïllar Vox, a qui ha acusat de posar en risc la democràcia, i ha lamentat la dependència política de Pérez Llorca respecte d’este partit.
Llanos (Vox) destaca el compliment dels acords, però exigix més passos contra la immigració il·legal
El síndic de Vox a les Corts, José María Llanos, ha destacat que la reunió amb el president de la Generalitat ha sigut “cordial i amistosa” i ha assegurat que Pérez Llorca s’ha ratificat en el pacte d’investidura que li va permetre accedir a la presidència amb el suport de Vox. Llanos ha subratllat el rebuig del Consell al pacte verd pel seu impacte en el camp, la reducció de la despesa improductiva i la millora de la fiscalitat en habitatge, especialment per als joves. També ha valorat positivament les mesures en matèria d’immigració i seguretat.
A més, ha reclamat inversions en obres hídriques, més seguretat al carrer, polítiques contra la immigració il·legal i la defensa del sector agrari davant Brussel·les, especialment contra l’acord amb Mercosur. Llanos ha demanat al president que reclame al govern central estadístiques sobre la relació entre immigració i delinqüència, així com l’aplicació de polítiques de repatriació i mesures de seguretat en els centres de menors estrangers no acompanyats. En este sentit, ha anunciat la presentació d’un anteprojecte de llei per a l’expulsió immediata d’immigrants irregulars.
Baldoví (Compromís): “Llorca volia una foto de normalitat i no pot ser amb Mazón encara aforat”
Per la seua banda, el síndic de Compromís en les Corts, Joan Baldoví, l’únic portaveu parlamentari que no ha assistit a la ronda de trobades, ha assegurat que el que volia el cap del Consell era “una foto de normalitat”, una situació que, segons ha afirmat, no és possible mentre “Carlos Mazón continue aforat”.
“No pot haver-hi normalitat mentre Carlos Mazón continue ací aforat i no vaja al jutjat de Catarroja, mentre li mantinguen els privilegis d’expresident: el piset, les escoltes, el xòfer i el sou”, ha assenyalat.
Baldoví ha insistit que el president “només buscava una foto” i ha afegit que, si vol parlar de finançament, renovació de càrrecs o qualsevol altra qüestió, ha de fer-ho en les Corts, “on residix la sobirania del poble valencià”, però no per “aparentar una normalitat que no existix”.
Pastor (PP) destaca la política de vivenda del Consell i rebutja el nou model de finançament
El síndic del PP en les Corts, Fernando Pastor, pel que fa al finançament, ha defensat la necessitat de recuperar un fons de nivellació transitori, així com mantindre l’excepcionalitat específica que, segons ha destacat, Pérez Llorca ha aconseguit amb el suport de tots els presidents autonòmics del PP. També ha reclamat autonomia fiscal per a la Comunitat Valenciana.
A més, Pastor ha rebutjat que el model de finançament es puga pactar “en una taula entre el president del govern i el president d’ERC”, i ha afirmat que este debat ha de produir-se en el Consell de Política Fiscal i Financera, on estan representades les 17 comunitats autònomes, “perquè, si no, l’única que hi està a favor és Catalunya”.
En matèria d’habitatge, el síndic popular ha qualificat d’“esperançador” l’horitzó amb el Pla Viu, que, segons ha detallat, compta amb més de 4.000 vivendes posades en marxa, més de 300 ajuntaments adherits i 2.300 beneficiaris dels avals de l’IVF, que assumix el 20% que els bancs no financen en una hipoteca, a més de reduccions fiscals. En este sentit ha indicat que Pérez Llorca ha demanat al govern d’Espanya que se sume a este pla.
Finalment, Pastor ha assenyalat que en la reunió també s’ha abordat el pla Simplifica, amb l’objectiu d’impulsar “una administració més àgil i empàtica” amb la ciutadania.
Més llegit
-
El jutge envia a presó l'autor confés de l'assassinat del menor de 13 anys a Sueca
-
L'advocat de la Generalitat relata que Presidència li va dir que s'oblidara del confinament a les 20:25 hores del 29-O
-
S'entrega a Sueca un home que confessa haver matat l'amic del fill, de tretze anys
-
Sueca viu el segon dia de dol oficial mentre la investigació espera els resultats de l’autòpsia del menor assassinat
-
Dos detinguts a Gandia per agredir un home i deixar-lo en situació crítica
-
El ponent torna a la càrrega