Plàstics fins en l'Antàrtida
Els ha trobat Greenpeace que demana la creació urgent d'un santuari antàrtic lliure de la sobrepesca i la contaminació.
Cada any acaben en els mars i els oceans prop de 8 milions de tones de plàstic. I ni tan sols l'oceà més remot del planeta està lliure de l'impacte nociu de l'ésser humà. L'organització Greenpeace ha denunciat la troballa de microplàstics i altres substàncies químiques perilloses a l'Antàrtida. En concret, l'organització va trobar PFAS, unes substàncies químiques que poden dificultar la reproducció i el desenvolupament d'éssers vius.
"Els resultats mostren que fins i tot els hàbitats més remots de l'Antàrtida estan contaminats amb residus de microplàstics i de substàncies químiques perilloses persistents", explica la responsable de la campanya Protegir l'Antàrtida, Pilar Marcos. Per això, i amb motiu del Dia Mundial dels Oceans, Greenpeace ha demanat la creació d'un santuari que protegisca les aigües antàrtiques de les amenaces de la sobrepesca i la contaminació per plàstics. A més, han demanat a escala global mesures "urgents" per a parar el flux constant de plàstics als mars i la creació d'una xarxa de reserves marines a gran escala.
En paraules de Marcos, "necessitem actuar més al nord per a evitar que aquests contaminants acaben en l'Antàrtida, en primer lloc, i necessitem a més un santuari de l'oceà Antàrtic perquè pingüins, balenes i tot l'ecosistema puga recuperar-se de les pressions a les quals s'estan enfrontant".
També al Mediterrani
A Europa, segons un informe de WWF, només es recicla un terç de les 27 milions de tones de residus de plàstic que es produeixen cada any. L'informe apunta a Espanya com el segon país, per darrere de Turquia, que més residus d'aquest tipus aboca al Mediterrani. Aquesta mar suporta un increment de microplàstics en les seues aigües de fins al 40 per cent cada any, a causa del turisme.
Per la seua banda, Amics de la Terra ha apel·lat a la responsabilitat de fabricants i supermercats, als quals ha reclamat la tornada als envasos retornables i l'eliminació del sobreenvasament, entre altres mesures. Segons dades d'aquesta ONG, ja hi ha 150 milions de tones de residus plàstics als oceans i, si continuem consumint al ritme actual, en 2050 hi haurà més plàstics que peixos en el mar. Oceana, per la seua banda, ha alertat que cada minut s'adquireixen un milió de botelles de plàstic en el món i cada botella tarda uns 450 anys a desintegrar-se. Els efectes de les micropartícules de plàstic que entren en la cadena alimentària, a través d'aquests envasos, "encara s'ha d'estudiar", per a aquesta entitat.
Ecologistes en Acció ha demanat al nou executiu que actue en favor de la conservació de la biodiversitat, especialment dels cetacis, per a la qual cosa presentarà un manifest amb propostes i objectius en relació amb el trànsit marítim, els residus marins, el turisme, la pesca o l'aqüicultura que ajuden a protegir aquests grans mamífers marins.
Més llegit
-
Una gestant subrogada de Mèxic, obligada a pagar 150 euros de pensió alimentària pel fill que viu amb son pare a Alacant
-
Una tempesta torrencial a Pego descarrega més de 100 litres esta matinada
-
Condemnen Sanitat a pagar 100.000 a una jove d’Ibi que va acabar en coma per una greu reacció al·lèrgica
-
La Generalitat activa la preemergència hidrològica per risc d'inundacions al baix Túria i el baix Xúquer
-
La Guàrdia Civil vigila la recol·lecció del raïm de taula del Vinalopó per a evitar els robatoris
-
L'anomenat "piròman del Saler" reconeix que estava a la zona en l'últim incendi, però nega ser l'autor del foc