La càrrega de treball de les 'kellys', a debat
El govern balear regularà per conveni el nombre d'habitacions per cambrera i el temps que haurà de dedicar a netejar-la
La jornada laboral de les kellys, les cambreres d'hotel, pot arribar a vint-i-cinc habitacions al dia i en temporada turística alta, com la de Setmana Santa. Això suposa fer uns setanta llits per jornada. El govern balear acaba de limitar per llei la càrrega de treball que poden assumir aquestes dones per a no posar-los en risc la salut. La norma regularà per conveni el nombre d'habitacions per cambrera i el temps que haurà de dedicar a netejar-la sense que li siga perjudicial per a la salut.
Ara s'obri el debat de si és una normativa aplicable a la Comunitat Valenciana. Les kellys valencianes miren amb simpatia el model balear i el reclamen. De fet, un informe de l'Invassat del 2018 determinava que el 67% de les cambreres d'hotel patien una patologia crònica pel seu treball. “Es tracta d’aplicar la llei de prevenció de riscos laborals. L’estudi de l’Invassat està en un calaix i només volen que isca i que el posen en pràctica”, assegura Yolanda, portaveu de les kellys.
El sector hoteler ha assegurat a À Punt que consultaran el model amb la patronal balear, encara que han mostrat reticències. L'administració sí que considera importable la norma, però admet que haurien d'unificar les competències de treball i turisme. “Les Balears ho han fet molt bé, de manera molt sensata, han posat d'acord la patronal i els sindicats. Soc partidari de copiar-la”, ha afirmat el secretari autonòmic d’Ocupació, Enric Nomdedéu. Les kellys recorden que el seu no és un treball a destall, sinó que és un treball per contracte.
Més llegit
-
Trobat el cadàver d'un home desaparegut després d'entrar de nit a la mar a Benicarló
-
Cara a cara amb el foc a Gátova: fins on han arribat les flames
-
Caçadors de tempestes: perseguir les borrasques per a previndre els danys
-
La calor fa estralls en l'agricultura valenciana
-
Mestalla es queda sense el primer regal de comiat (0-0)
-
Ondara es rendix a la música de ‘L’últim mohicà’ amb Trevor Jones com a convidat de luxe