La bombona de butà puja aquest dimarts un 5% i arriba a 18,63 euros
L'increment es deu a l'ascens del 15,3% de les cotitzacions de la matèria primera, al qual s'ha d'afegir la depreciació de l'euro enfront del dòlar, que ha sigut d'un 0,27%
La bombona de butà de 12,5 quilograms pujarà a partir d'aquest dimarts un 4,96% sobre el preu màxim vigent i passarà a costar 18,63 euros per bombona, segons publica el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
L'increment del preu en aquesta segona revisió de 2022 es deu al fort ascens de les cotitzacions de la matèria primera, que ha sigut d'un 14,32%, i a això s'ha d'afegir la depreciació de l'euro enfront del dòlar, que ha sigut d'un 0,27%. Un augment que no han pogut ser compensats totalment pel descens dels nolis (costos de transport), que han baixat un 9,9%.
Les pujades de la bombona estan limitades a un 5% en el preu sense impostos i, si no hi haguera aquest límit, el preu s'hauria incrementat un 7,15%.
El preu del gas liquat del petroli (GLP) envasat es calcula en funció del cost de la matèria primera (propà i butà) en els mercats internacionals, el cost dels nolis i l'evolució del tipus de canvi euro-dòlar.
La revisió del preu, a l'alça o a la baixa, està limitada al 5%, acumulant-se l'excés o defecte de preu per a l'aplicació en posteriors revisions.
Una alternativa al gas natural
El GLP envasat és una mescla d'hidrocarburs, principalment composta de butà, que serveix com a alternativa al gas natural per al seu consum energètic en envasos a pressió, especialment en poblacions o nuclis urbans sense connexió a la xarxa de gas natural.
Actualment, es consumeixen 68 milions d'envasos de GLP de diferents capacitats, dels quals 53 milions es troben subjectes al preu màxim regulat (el 78%).
L'ús d'aquest combustible està en reculada i des de 2009 a 2018 el consum de GLP envasat ha descendit un 20%.
Més llegit
-
Els propietaris de cotxes desapareguts per la dana hauran de retornar les ajudes si no es resol la situació abans que acabe l’any
-
Temperatures de 35 °C en un dimecres de setembre de sol, calor i basca
-
València suspendrà les classes en centres de zones inundables amb alerta taronja
-
Presó provisional per a Pedro 'El Mexicano', l'autor del tiroteig d'Alfafar
-
Calp decreta tres dies de dol per la mort de dos xiquetes en accidents tràgics
-
Calor d'estiu
Més vist
Més escoltat
-
16.09.2025 | 90 minuts
-
15.09.2025 | Les notícies del migdia
-
16.09.2025 | Alberto Baño i Pilu Fontan presenten la comèdia ‘Canviarem bolquers segons el BOE’
-
15.09.2025 | 90 minuts
-
16.09.2025 | Cadena de valor T8 | La pujada del salari mitjà
-
16.09.2025 | El Govern anuncia ajudes de fins a 30.000?€ per al lloguer amb opció a compra per a joves