Directes
Ara en la televisió
ESTÀ PASSANT CV
Pròximes emissions
20:30
NTC COMARQUES
23:00
90 MINUTS
Notícies

Mor el cineasta Gonzalo Suárez als 92 anys

Va rebre el Premi Nacional de Cinematografia i és conegut per les pel·lícules 'Remando al viento' (1988) i 'El detective y la muerte' (1994) 

Suárez, al seu domicili a Madrid, durant el febrer del 2026 / EFE

L'escriptor, guionista i director de cinema espanyol Gonzalo Suárez ha mort este dimarts al seu domicili de Madrid als 92 anys. Va rebre innombrables guardons durant la seua carrera, com el Premi Nacional de Cinematografia i el Goya a millor direcció per Remando al viento (1988).

El director de El detective y la muerte (1994) va apostar sempre per la imaginació i la fantasia i per un cinema inspirat en la literatura. També va portar a la xicoteta pantalla grans obres com Los pazos de Ulloa (1985) o La Regenta (1974).

Nascut a Oviedo, dos anys després la seua família es va traslladar a Madrid per la faena de son pare, catedràtic de francés. A la capital espanyola passarien la Guerra Civil i una dura postguerra, en ser represaliat el seu progenitor per republicà.

Després d'una curta estada a París va tornar a Espanya i va treballar en periodisme esportiu amb el pseudònim de Martín Girard. Va ser un dels impulsors de l'anomenada Escola de Barcelona i a finals dels seixanta va començar a adaptar al cinema relats propis. El 1967, gràcies a Angelo Moratti (president de l'Inter), va poder finançar el primer llargmetratge, Ditirambo (1969). Va continuar amb El extraño caso del Doctor Fausto (1969) i Aoom (1970).

Als setanta pertanyen també títols com Morbo (1972), amb Ana Belén i Víctor Manuel, parella que va repetir en Al diablo, con amor (1973).

Guardons a Canes i a Sant Sebastià

Va obrir els huitanta amb el curt Una leyenda asturiana (1980) i el llarg Epílogo (1984), guardonat a Canes i Rio de Janeiro amb els premis de la Joventut i Especial del Jurat, respectivament.

Per la seua reconeguda pel·lícula Remando al viento (1988), la biografia de l'escriptora Mary Shelley, que van interpretar Lizzy McInnerny, Hugh Grant, José Luis Gómez o Elizabeth Hurley, va rebre la Concha de Plata del Festival de Sant Sebastià i set premis Goya, entre molts altres reconeixements.

En els noranta va fer la insòlita adaptació Don Juan en los infiernos (1991), Premi Europa Cinema a la contribució tecnicoartística del Festival de Viareggio (Itàlia). Va continuar amb les cintes El detective y la muerte (1994), El portero (2000), Arsénico, por favor (2002), El genio tranquilo (2005) i Oviedo Express (2007), amb Aitana Sánchez Gijón, Maribel Verdú, Carmelo Gómez i Jorge Sanz. Després d'un silenci de dotze anys, el 2019 va estrenar El sueño de Malinche, sobre l'arribada d'Hernán Cortés a Mèxic.

Davant de la dificultat de finançar el cinema que li agradava fer, es va bolcar en l'escriptura, sobretot en els últims anys. És autor de desenes de novel·les i llibres de relats i cròniques.

També et pot interessar