Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Ara en la ràdio
QUEDA'T AMB MI (reemissió)

Barri a barri i amb molta cura de la població d’abelles: així s'obté la mel urbana de València

Quan les abelles estan ben cuidades "fan mel per castic" i ho hem pogut comprovar en els ruscos que l’Ajuntament de València manté als jardins del Real de la ciutat

Color de la mel urbana que s'obté al barri de Natzaret

A València es produïx mel per barris. Cada barri té la seua mel i la seua singularitat. Hi ha mel del Grau, de Patraix, de Vivers, Natzaret... i d'un a l'altre canvia molt. L’equip de La via verda ha acompanyat Germán de Huertas, cap de la secció del Servici de Parcs i Jardins i Toni Fernández, apicultor municipal, als ruscos dels Jardins del Real, per a conéixer com està la collita de mel d’enguany. Una mel municipal que no es ven, i es dona gratuïtament al veïnat, als col·legis i a associacions.

Germán de Huertas ha dit que “la ciutat per a les abelles és un refugi” perquè tenen tot el que necessiten i passen tot el temps produint mel. “Per a les abelles urbanes no hi ha vacances. Elles sempre tenen treball”. L’Ajuntament de València disposa de sis punts i un total de 26 ruscos. Cada any, es produïxen vora uns 600 quilos de mel urbana.

L’apicultor municipal Toni Fernández ha explicat que en acabar la primavera i començar l'estiu fan el primer tall de mel. "En arribar juliol jo aprofite per a envasar la mel amb el ventilador i estar fresquet”. Este apicultor ha explicat que la collita sol ser molt estable. "Si tu tens ben cuidades les abelles, no tens pesticides, no tenen problemes de sequera i ací (a la ciutat de València) les tenim molt ben cuidades, fan mel per castic".

De cada bresca poden eixir quasi dos quilos de mel

L’equip de La via verda ha participat en les faenes de preparació dels ruscos. “En llevar tota la primera capa de la bresca, la portem a l'extractor". Per la calor la mel està molt fluida. De cada bresca poden eixir quasi dos quilos de mel. “Tot i que la densitat de la mel és la mateixa, amb l'estiu la viscositat és menor i està més líquida, més fluida i amb la meitat de voltes ix tota la mel que hi ha”.

Hem pogut vore el procés de com obtindre mel crua, sense calfar. “Els lots que obtenim de la primavera són d’una mel molt més floral, més aromàtica i delicada que els que fem a la tardor”. Tota esta mel, una vegada arreplegada es porta a analitzar, per a vore si te algun problema i encara no n'ha tingut cap. No presenta ni metalls pesants ni gens de contaminació".

També et pot interessar

Veure totes les activitats