El xòfer de Mazón el 29-O declina respondre en la comissió del Congrés i es remet a la declaració judicial
Ernest Serra assegura que ja ha complit la seua obligació als jutjats de Catarroja i nega haver rebut "pressions" de la Generalitat
Ernest Serra, el xòfer que va encarregar-se dels trasllats de l'aleshores president de la Generalitat el dia de la dana, Carlos Mazón, ha declinat este dilluns contestar les preguntes dels grups polítics en la comissió d'investigació del Congrés. El conductor, assignat a l'exmandatari autonòmic des de les huit del matí del 29 d'octubre del 2024 fins a les dos de la matinada de l'endemà, quan va acabar la jornada al Cecopi, estava citat per a comparéixer en este organisme parlamentari, que intenta esclarir les responsabilitats polítiques en la gestió de la catàstrofe.
En el primer torn d'intervenció, a preguntes de la diputada de Compromís Àgueda Micó, ha assenyalat que no respondria "cap de les preguntes" que li formulen i s'ha remés a la declaració que ja ha prestat com a testimoni en seu judicial. "Ja vaig complir la meua obligació en la causa penal al jutjat de Catarroja davant de la jutgessa i em remet a aquelles declaracions", ha afirmat. El jutjat d'instrucció número 3 d'esta població de l'Horta Sud manté oberta una instrucció per la via penal per a esclarir 230 possibles delictes d'homicidi imprudent, per les morts d'este nombre de persones, i amb dos investigats, l'exconsellera amb competències d'Emergències Salomé Pradas i l'exsecretari autonòmic del ram Emilio Argüeso.
En aquella declaració judicial ocorreguda el 20 de febrer, el conductor, funcionari de la Generalitat, va precisar a la instructora que va eixir del Palau amb l'expresident i l'assessor Josep Lanuza vora les 20:00 hores del 29-O. Ha indicat que l'ES-Alert els va arribar al mòbil quan ja havien arreplegat la cap de premsa, Maite Gómez, a les Torres dels Serrans, però encara no havien eixit de València, sinó que anaven de camí cap a l'Eliana, on està confirmat que van arribar vora les 20:28 hores. El testimoni també va aclarir que va retornar Mazón des del Cecopi a sa casa entre la mitjanit i la una de la matinada. És a dir, immediatament després de la compareixença als mitjans de les 00:35 hores en què l'excap del Consell va informar per primera vegada de l'existència de víctimes mortals. I, a més, el conductor va assegurar que durant aquella jornada, malgrat no portar la ràdio connectada, no havia vist ni sentit res inusual i que no va ser conscient de la gravetat de les circumstàncies fins que feia una estona que estava a l'Eliana.
Serra ha dit que ha acudit a la citació al Congrés perquè hi té obligació de comparéixer, "però el meu desig és no respondre a les preguntes", ha advertit, davant dels intents de la diputada Micó per a obtindre respostes i esclarir què va passar en el trajecte al Cecopi de l'Eliana, si a Mazón se li veia nerviós o com va reaccionar quan va sentir-se l'ES-Alert mentre estaven dins del cotxe. "No té cap sentit que vosté es negue a contestar, perquè està negant la possibilitat d'esclarir la veritat als familiars de les 230 persones afectades i al conjunt dels valencians", ha defensat la parlamentària valencianista, que ha arribat a insinuar possibles "pressions" per part de la Generalitat al conductor perquè no responga a la cambra baixa. Una possibilitat que ell mateix ha negat: "Mai he rebut cap pressió en l'exercici de les meues funcions. Mai. Ni abans, ni durant, ni després". "Crec que es fa un flac favor, a vosté personalment i a la ciutadania valenciana que mereix saber la veritat després d'una catàstrofe tan greu", li ha replicat Micó.
El diputat del Grup Mixt Javier Sánchez Serna ha demanat al compareixent que reflexione sobre el paper que juga en la comissió d'investigació: "Vosté no era responsable, però va ser un testimoni de primer orde que pot servir per a entendre les responsabilitats del que va passar aquell dia i del que van fer certs responsables polítics investigats judicialment". "Ara falta reconstruir políticament aquelles responsabilitats", li ha dit. El parlamentari, de Podem, ha lamentat haver vist el xòfer "atemorit" i que no els puga ajudar a reconstruir què va passar el 29-O.
Des de Junts, el diputat Josep Maria Cervera ha retret que el testimoni de Serra "no servirà per a res" i li ha remarcat que la seua presència "seria del tot innecessària" si Mazón "haguera fet el que tocava, dir la veritat". "No respondre també és dir coses i a nosaltres també ens queden clares les que vosté ha fet paleses ací", li ha amollat al compareixent, abans d'alçar-se i abandonar la sala.
L'ex-xòfer de Mazón, visiblement nerviós, ha acabat contestant algunes de les preguntes formulades que han abordat sobre qüestions que ja se sabien per la testifical que va fer a la jutgessa de Catarroja. Entre les poques respostes que ha donat a la comissió figura l'hora en què va arreplegar l'expresident al Palau de la Generalitat per a portar-lo al Cecopi: "Està judicialitzat. Et puc dir que al voltant de les huit, exacte, no ho sé. Perquè vam arribar, vam esperar, pugen, anem...". Amb estes paraules s'ha dirigit al diputat de Compromís-Sumar Alberto Ibáñez, que li havia fet la pregunta.
Per part del PSOE, la diputada Araceli Poblador, li ha aclarit que les peticions d'informació del Congrés no van contra ell "ni contra cap funcionari". "Busquen esclarir el lapse de temps en què Mazón va estar il·localitzable o en el dinar. I determinar si la falta d'immediatesa en el Cecopi va ser negligència operativa i la causa de la falta de socors i alerta a la població", li ha dit. A parer de la socialista, també exsubdelegada del govern a Alacant, Serra és un testimoni directe "que acredita que la versió del PP sobre l'agenda de Mazón després del dinar va ser completament falsa, segons la interpretació de la jutgessa" de Catarroja.
Finalment, Vox i el PP han coincidit a criticar els grups d'esquerra en considerar que han intentat coaccionar el xòfer perquè declare a la cambra baixa, i han reiterat les tesis de responsabilitzar el govern espanyol, en primer lloc, per la gestió de la tragèdia.
En nom de Vox, el diputat Ignacio Gil Lázaro ha qualificat d'"espectacle penós" la intervenció dels portaveus dels grups que s'han dirigit de manera més ferma a Serra, i ha considerat que la seua compareixença és una ferramenta del sanchisme i els seus socis per a "perpetrar una cacera política i partidista". "Ací no es busca la reparació, ni la justícia, ni la veritat, ni previndre la repetició d'un episodi futur", ha criticat, abans de tornar a repetir el discurs habitual contra el "fanatisme ecològic" i les acusacions al govern espanyol per la gestió i als organismes estatals per la falta d'informació meteorològica.
En la mateixa línia, la diputada del PP Belén Hoyo s'ha dirigit a Serra per a traslladar-li que "entenen" que no haja volgut respondre al Congrés: "Si esta comissió vol conservar un mínim de dignitat institucional, l'últim que hauria de fer és convertir a qui no té capacitat de decisió en un instrument de desgast polític", ha opinat. Això és, a parer d'ella, el que està passant esta vesprada. Finalment, ha criticat, que els partits amb la majoria a la cambra citen en l'organisme d'investigació "perfils que no tenien responsabilitats en la presa de decisions mentre que no compareixen amb la mateixa urgència els que sí que tenien informació crítica, competències operatives i responsabilitat directa en la gestió de l'emergència".
Més llegit
-
Les famílies d’acollida tindran prioritat per a adoptar els menors que acullen
-
Dos morts i un ferit greu en un accident a Ontinyent després de caure un cotxe al riu Clariano
-
Ontinyent decreta dos dies de dol per la mort de dos veïns després de caure un cotxe al riu Clariano
-
Transports aprova el projecte de connexió directa entre la V-30 i l’A-3 a València per 56 milions
-
Amb bats de beisbol i passamuntanyes: catorze investigats a Alginet per amenaces i càntics racistes contra els àrabs
-
Una treballadora de l'112 diu a la jutgessa de la dana que a les 18:30 hores ja eren “evidents” els problemes al Poio
Més vist
-
25.04.2026 | Moros i Cristians d'Alcoi: entrada cristiana | Primera part
-
25.04.2026 | Moros i Cristians d'Alcoi: entrada mora | Primera part
-
26.04.2026 | Informatiu nit
-
25.04.2026 | Moros i Cristians d'Alcoi: entrada mora | Segona part
-
27.04.2026 | Entrevista LNM Sònia Cebrián
-
25.04.2026 | El retrovisor | Com menjàvem abans i com mengem ara