Malalts de covid persistent lamenten que se senten atrapats en la pandèmia després de cinc anys
Les associacions de pacients calculen que a Espanya han desenvolupat l’afecció 2,4 milions de persones
Quan acaben de complir-se cinc anys de la declaració de l'estat d'alarma per la pandèmia, este dissabte se celebra el Dia de la Covid Persistent. Una malaltia que les associacions de pacients calculen que a Espanya han desenvolupat 2,4 milions de persones. Per això, afectats de cinc països, incloent-hi Espanya, han unit forces per a alçar la veu i reclamar els drets en el dia que es commemora esta malaltia reconeguda per l'Organització Mundial de la Salut. Esta afecció invisible els ha canviat la vida i se senten oblidats per la societat.
Marina Ibáñez és una de les 165.000 pacients a qui han diagnosticat covid persistent a la Comunitat Valenciana. Cinc anys després de contagiar-se, lluita dia a dia contra nombrosos símptomes com bradicàrdia, fatiga constant o visió borrosa. “Em fa mal tot el cos: el cap, els peus, les mans”, lamenta.
Més d'un centenar de símptomes amb una casuística diferent en cada persona. A Nati Noverges, per exemple, no li entra bé l'oxigen i se li acaba l'energia ràpidament. Ha desenvolupat una espècie de reincidència a la covid. “El meu cos quan perd la immunitat adquirida, es torna a contagiar. Faça el que faça”, assegura.
L'Organització Mundial de la Salut reconeixia la covid persistent el 2021, que afecta més dones que homes. Poc més se'n sap. Els falta seguiment sanitari especialitzat, investigació, reconeixement i protecció laboral. “Reclamem una assistència continuada en el temps i per especialistes. I volem investigació”, declara Nati. Quasi 2,5 milions de persones a tot Espanya, 400 milions a escala mundial, tenen covid persistent i viuen atrapats en la pandèmia.
Més llegit
-
Estos són els dotze festius autonòmics del calendari laboral del 2026
-
À Punt estrena l’exitosa sèrie britànica ‘Doc Martin’, una comèdia diària per a les vesprades d’estiu
-
Moren tres banyistes d'edat avançada a les platges de Gandia, Dénia i Benissa
-
Almussafes registra un sisme de magnitud 2,7 i Silla dos més, de magnitud 2,1 i 1,9, respectivament
-
Les farmàcies estudien fer vaga pels impagaments: "Hem de demanar préstecs per a sufragar la despesa de la Seguretat Social"
-
Condemnats a 20 i 12 anys de presó dos dels quatre acusats d’abús sexual a una menor a la Vall d’Albaida
Més vist
-
Informe | La Laboral de Xest
-
29.06.2025 | Entrada de Moros i Cristians de Benissa | Primera part
-
29.06.2025 | Entrada moros i cristians de Benissa | Segona Part
-
30.06.2025 | A la fresca
-
La Universitat Laboral de Cheste, ciutat educativa de primer nivell
-
Carles Alberola recorda la Universitat Laboral de Cheste: “Era un paradís”
Més escoltat
-
30.06.2025 | Línia de fons
-
30.06.2025 | Luís Fernández, VIELCA INGENIERÍA
-
27.06.2025 | L'estiu 'A la fresca' amb Eduard Forés i Maria Fuster
-
30.06.2025 | 90 minuts
-
30.06.2025 | “Fil d’Irene”, el calvari de les dones migrants llatinoamericanes que busquen una nova vida als Estats Units
-
30.06.2025 | A poqueta nit | Primera Part