Vicent Docón (Premi Jaume I): “En els pròxims anys arribarem a cronificar el càncer, fins i tot en els tumors més difícils”
La investigadora vila-realenca, guardonada amb el Jaume I de Noves Tecnologies, reclama més inversió en ciència per a accelerar els avanços
La pròxima setmana València acollirà la cerimònia d’entrega dels Premis Jaume I, els guardons científics amb major dotació econòmica a Espanya —100.000 euros—, que obliguen els premiats a destinar part de l’import a projectes d’investigació al país. Una de les guardonades enguany és la investigadora de Vila-real María Jesús Vicent Docón, Premi Jaume I en la categoria de Noves Tecnologies per la seua contribució al desenvolupament de nanofàrmacs i polímers terapèutics.
En una entrevista este divendres en Les notícies del matí d’À Punt, Vicent Docón ha admés que afronta la cerimònia “molt nerviosa i amb moltes ganes” i avança que el premi revertirà en diverses línies de recerca del seu laboratori: “Totes centrades en teràpies avançades per a desenvolupar nanomedicines que ataquen tumors metastàtics”.
Nanofàrmacs i polímers terapèutics: “Un coet que porta el fàrmac exactament al lloc on ha d’actuar”
Preguntada sobre la tecnologia que investiga, ha explicat que els nanofàrmacs són medicaments que compten amb propietats addicionals que milloren l’arribada al punt d’acció: “Ajuden els fàrmacs que no poden arribar pel seu compte a fer-ho de manera molt eficient i amb menor toxicitat”.
Els polímers terapèutics, ha dit, són “com proteïnes sintètiques que funcionen com un coet, portant el medicament just al lloc on ha d’actuar”.
La científica també és cap del programa de càncer del Centre d’Investigació Príncep Felip. Allí treballen en línies punteres per a tractar tumors intractables, recurrents o metastàtics. “No podem atacar només la cèl·lula tumoral; també cal entendre i intervindre en el microambient tumoral —els missatgers del sistema immunitari, el greix, els lipòcits—. Si ataquem allò que alimenta el tumor, podem frenar-lo sense danyar altres òrgans”.
Sobre la possibilitat de trobar una cura definitiva del càncer, Vicent Docón és clara: “Hi ha tumors que ja estan cronificats gràcies al diagnòstic primerenc i als avanços tecnològics”. Tot i això, alerta que encara hi ha tipologies —com pàncrees, estómac o tumors metastàtics— que necessiten molta més investigació.
Amb tot, la investigadora es mostra optimista: “Jo crec que arribarem a cronificar la malaltia. En uns anys vorem més vacunes, més teràpia immune i aconseguirem cronificar fins i tot els tumors que ara no tenen solució”.
La falta d’inversió, un fre per a la ciència
La campanya d’esta edició dels premis denuncia l’estancament del pressupost destinat a la investigació. Preguntada per esta qüestió, la investigadora de Vila-real reclama un impuls decidit: “Necessitem molta més inversió. Amb el que fem, fem molt; amb més recursos podríem fer molt més”.
Recorda que els programes de la Generalitat i del Ministeri de Ciència estan alineats per a atraure talent internacional i oferir suport a grups punters, però advertix que “tot i que les coses estan millorant, ho fan massa a poc a poc”.
Més llegit
-
Sanitat investiga la mort d'una xiqueta de sis anys d'Algemesí després d'un tractament dental privat
-
Més de 300 persones es concentren a Paiporta per a demanar la dimissió de Pedro Sánchez
-
Primera nevada de la tardor, gelades a l'interior, fort vent i termòmetres a la baixa
-
El propietari d'El Ventorro assegura que Mazón i Vilaplana van abandonar el local entre les 18:30 i les 19 hores
-
Les retencions de primera hora i un accident a la V-21 compliquen els accessos a València
-
MAPA | Arriba el fred: consulta les mínimes i la cota de neu municipi a municipi
Més vist
Més escoltat
-
20.11.2025 | 90 minuts
-
19.11.2025 | ContrÀpunt
-
20.11.2025 | Berta Bolufer, una jove promesa de la interpretació
-
19.11.2025 | “Un albergue nada cool”: comèdia i talent emergent al Festival Novembre Dones
-
20.11.2025 | Cadena de valor | L’economia del dia a dia: salaris, preus i futur de les pensions
-
20.11.2025 | ContrÀpunt